Autoryzowany Sklep GoPro w Polsce

wyszukiwarka zaawansowana
do kasy suma: 0,00 zł
Promocje
Kamera GoPro HERO 7 WHITE
Kamera GoPro HERO 7 WHITE
949,00 zł 799,00 zł
szt.
DJI Osmo Mobile 2 - odnowiony
DJI Osmo Mobile 2 - odnowiony
649,00 zł 399,00 zł
szt.
Zestaw MEGA
Zestaw MEGA
2 316,00 zł 2 249,00 zł
szt.
Dron DJI Mavic Air Combo
Dron DJI Mavic Air Combo
4 349,00 zł 3 999,00 zł
szt.
Ryze Tello (Dron DJI Tello)
Ryze Tello (Dron DJI Tello)
459,00 zł 399,00 zł
szt.
Gimbal Feiyu-Tech G6
Gimbal Feiyu-Tech G6
899,00 zł 649,00 zł
szt.
DJI Mavic 2 Zoom
DJI Mavic 2 Zoom
5 379,00 zł 5 099,00 zł
szt.
DJI Osmo Pocket - gimbal z kamerą
DJI Osmo Pocket - gimbal z kamerą
1 649,00 zł 1 599,00 zł
szt.
Zestaw NA FALI
Zestaw NA FALI
2 276,00 zł 1 919,00 zł
Sandmarc - zestaw filtrów ND/CPL do GoPro HERO 3, 3+, 4
Sandmarc - zestaw filtrów ND/CPL do GoPro HERO 3, 3+, 4
229,00 zł 99,00 zł
szt.
Kamera GoPro Fusion
Kamera GoPro Fusion
2 799,00 zł 1 899,00 zł
Kamera GoPro HERO 7 BLACK + Head Strap + Obudowa Super Suit
Kamera GoPro HERO 7 BLACK + Head Strap + Obudowa Super Suit
1 898,00 zł 1 599,00 zł
szt.
Produkt dnia
DJI Osmo Mobile 2 - odnowiony
DJI Osmo Mobile 2 - odnowiony
649,00 zł 399,00 zł
szt.
Producenci

GoProsfera #108 - Ekspozycja w kamerach GoPro

0
GoProsfera #108 - Ekspozycja w kamerach GoPro

Ekspozycja to termin bardzo dobrze znany miłośnikom fotografii, amatorom nagrywania filmów oraz profesjonalistom. Oznacza ona ilość światła padającego przez obiektyw na matrycę w przypadku urządzeń cyfrowych oraz na materiał światłoczuły w przypadku rozwiązań analogowych. Kamery GoPro są oczywiście kamerami cyfrowymi, więc skupimy się na ekspozycji i jej zachowaniu w przypadku zdjęć i nagrywania tzw. „cyfrą”.

Pomiar ekspozycji

Sposób zliczania informacji o świetle padającym na sensor kamery w trybie automatycznym odbywa się, co jest logiczne, w najbardziej uniwersalny sposób czyli poprzez pomiar matrycowy. Uśrednia on wynik z całej matrycy, dzięki czemu dobrze sprawdza się przy dobrze oświetlonych sceneriach, np. podczas fotografowania i nagrywania krajobrazów. GoPro HERO 7 Black posiada zaawansowane algorytmy analizy obrazu (a więc też informacji o świetle), które skutecznie wykorzystuje choćby w trybie Superphoto, a także przy nagrywaniu. Dzięki szybkiej analizie, kamera jest w stanie szybciej dopasować się ustawieniami automatycznymi do zmiennych warunków oświetleniowych. Dodatkowo pomiar matrycowy jest najbezpieczniejszy – mamy największe prawdopodobieństwo, że nie prześwietlimy materiału, ale także nie będzie zbyt ciemny.

Drugą opcją, którą umożliwia GoPro jest punktowy pomiar ekspozycji. Pozwala on na pomiar z wąskiego fragmentu kadru, dzięki czemu kierując ręcznie punkt pomiaru możemy wskazać, czy kamera ma dostosowywać się do jasnego, czy ciemnego miejsca na ujęciu. Korektę najlepiej przeprowadzać na szarych obiektach jak kartka lub ściana, dzięki czemu wstępnie lepiej będzie dopasowana ekspozycja z punktu.

Kontrola ekspozycji

Dotyczy ona modeli HERO 5 Black, HERO 2018, HERO 6 Black oraz całej serii HERO 7 – Black, Silver i White. Oznacza ona po prostu przełączanie między pomiarem matrycowym, a punktowym, dopasowując ekspozycję do warunków środowiskowych. Dotyczy to elementów, które koniecznie chcemy wydobyć na nagraniu lub zdjęciu, choćby kosztem niedoświetlenia reszty kadru, co także może być elementem kompozycji.

Aby włączyć tę funkcję należy:

  • przytrzymać interesujący nas punkt palcem na ekranie podglądowym,

  • przeciągnąć pojawiający się prostokąt w miejsce pomiaru ekspozycji,

  • dotknąć go by zmienić pomiar na punktowy i zablokować punkt,

  • potwierdzić ustawienie dolną prawą ikoną.

Wartość ekspozycji

Korekcja ekspozycji jest także wykonywalna z poziomu ustawień manualnych – ProTune. Tutaj mamy do wyboru zakładkę EV Comp (Exposure Value Compensation) czyli kompensacja wartości ekspozycji. EV jest jednostką miary, gdzie punktem odniesienia jest 0 EV. W samej kamerze stosując skok co 0,5 EV możemy zwiększyć lub zmniejszyć ekspozycję do +2.0 EV lub -2.0 EV. Pozwala to jeszcze dokładniej dobrać wartość ekspozycji do warunków w których się znajdujemy.


Zastosowanie

Dobra, ustawienia ustawieniami, ale jak to przełożyć na codzienne zastosowanie? Jeżeli najczęściej korzystasz z kamery w ciągu dnia, masz regularnie oświetloną scenerię, wystarczy tryb automatyczny i pomiar matrycowy.

Dla warunków, gdzie pojawiają się jasne i ciemne fragmenty na nagraniu np. deska rozdzielcza auta i słońce zza szyby najlepiej ustawić auto i pomiar punktowy, by wyrównać przepalenie na zewnątrz. Tryb ProTune (o którym więcej znajdziesz tutaj), wymaga pewnej wiedzy fotograficznej żeby nie ustawić parametrów w kompletnie złym kierunku, które zepsuje zdjęcie lub film.

Zmiana podziałki EV Comp na plus jest lepszym rozwiązaniem niż podbijanie czułości matrycy, także pracując w słabszych warunkach oświetleniowych w ProTune lepiej ustawić zakres ISO 100-400 i ustawić EV +1.0 - +1.5, co polepszy jasność obrazu, ale pozwoli nam uniknąć przykrych szumów na nagraniu.

Natomiast, gdy nagrywasz w mocno słonecznych warunkach, gdzie jest ostre słońce np. na nartach gdzie śnieg dodatkowo odbija światło, lepiej włączyć ProTune, ustawić ISO 100-100 i zejść z ekspozycji na -1.0 EV, co pozwoli uniknąć prześwietleń nie tylko punktowo, ale też na całej matrycy.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl