Autoryzowany Sklep GoPro w Polsce

do kasy suma: 0,00 zł

GoProsfera #23 - ProTune w kamerach GoPro

4

Chcesz, by Twój materiał z kamery GoPro wyglądał jeszcze lepiej lub po prostu nagrywasz w tak specyficznych warunkach, że potrzebujesz większego pola manewru? Czas wyjść poza auto i skorzystać z trybu ProTune. W tym wpisie przyjrzymy się wszystkim ustawieniom kamery oraz to jak przekładają się na uzyskany materiał.

Sam tryb ProTune po raz pierwszy pojawił się w kamerach GoPro HERO3. Obecnie mamy już szóstą generację flagowej kamery GoPro HERO 6 Black, jednak w ciągu paru lat zmieniło się bardzo wiele. Obecnie samo włączenie trybu ProTune zwiększa nam maksymalny bitrate nagrania z 60mbps do 78mbps. Oznacza to, że w każdej klatce filmu mamy więcej informacji do późniejszej postprodukcji. Z racji tego, że plik waży więcej, na karcie pamięci zmieścimy mniej materiału niż w trybie Auto, jednak jest on dużo bardziej plastyczny do obróbki i color gradingu w programie do postprodukcji. Należy dodatkowo pamiętać, że praca na pełnych obrotach z GoPro może skrócić czas pracy akumulatora. Poza tymi aspektami samo korzystanie w trybie ProTune to szereg korzyści, które możemy wykorzystać, by stworzyć materiał wyglądający dużo lepiej, niż gotowiec podany nam przez kamerę.

Balans bieli

Możemy wybrać automatyczny i wtedy kamera sama dobierze temperaturę barwową (wyrażaną w Kelwinach, im cieplejsza temp. barwowa tym wyższa wartość) na podstawie najjaśniejszego punktu. Jeżeli nagrywamy w stałych warunkach oświetleniowych, warto jednak ręcznie ustawić balans bieli, kompensując temperaturę światła środowiska. W takim przypadku inny będzie balans bieli dla pomieszczenia, w którym pali się świeczka, a inny gdy będziemy nagrywać w zimnym świetle żarowym. Warto pamiętać, że balans bieli najlepiej ustawiać na zasadzie przeciwieństw, czyli po prostu kompensujemy zastane warunki świetlne. Robiąc zdjęcia w trybie RAW kamera nie wykonuje takiego pomiaru, dzięki czemu możemy niemal bezstratnie dostosowywać balans bieli w postprodukcji.

1. Auto                                                                                                     2. 3000K                                                                                                3. 5500K       


4. 6500K                                                                                                   5. Native                                                                                               6. RAW


Rozpiętość tonalna EV


Dynamika lub rozpiętość tonalna to różnica między najjaśniejszym a najciemniejszym punktem pomiaru z matrycy. Im szersza rozpiętość tym obraz jest płytszy i mniej kontrastowy, jednak jest w nim bardzo wiele informacji o jasności obrazu i możemy potem swobodniej decydować o rozłożeniu kontrastów. Jeżeli nagrywamy w gorszych warunkach oświetleniowych warto zwiększyć rozpiętość tonalną, do spłycenia kontrastu, jednocześnie rozszerzając pole manewru bez utraty jakości w postprodukcji. Obecnie HERO 6 Black posiada funkcję robienia zdjęć w HDR, co bezpośrednio kieruje nas w zrozumienie kwestii działania dynamiki tonalnej. Wykonanie zdjęcia HDR polega na wielokrotnym naświetlaniu danej scenerii przy różnym czasie naświetlania, tej samej przysłonie oraz czułości ISO; po czym z kompozycji zostaje złożony pojedynczy obrazek.

-2.0 EV -1.0 EV 0.0 EV +1.0 EV +2.0 EV


Koloryt


Do wyboru mamy dwie pozycje – GoPro i Flat. Który wybrać? Flat ma mniejsze nasycenie oraz mniejszy kontrast – tak by nie chować danych nt. obrazu w cieniach i prześwietleniach. GoPro Color daje nam przyjemniejszy dla oka obraz, jednak ma on mniejszy potencjał dynamiki tonalnej i ciężej będzie go obrobić według własnych preferencji. Jeżeli od podstaw chcemy zająć się materiałem z GoPro – lepiej wybrać Flat, jeżeli zmieniamy tylko inne parametry, a nie chcemy bawić się dodatkowo w color grading – warto wybrać GoPro Color.

GoPro Color GoPro Flat


Czułość ISO


Temat ziarna na nagraniu w słabych warunkach oświetleniowych to temat rzeka. Dość duże światło przysłony f/2.8 w HERO 6 Black i poprzednich modelach pozwala na wiele, jednak jesteśmy ograniczani wielkością matrycy. I właśnie w trybie ProTune jesteśmy w stanie ustalić i zablokować przedział czułości matrycy na światło czyli tzw. ISO. Przekładając to na grunt praktyczny, im wyższe ISO, tym więcej kamera jest w stanie zarejestrować, gdy ma mało światła, jest to jednak obarczone szumami na nagraniu. Jeżeli jednak mamy nadmiar światła, niepotrzebna nam jest aż tak duża czułość, przez co możemy sprawniej operować nagranym materiałem przy niskim ISO. Odpowiednio dobrana czułość jest w stanie zaoszczędzić nam mnóstwo czasu na odszumianiu w programie graficznym oraz zapewni docelowo lepszą jakość nagrania.



Prędkość migawki

Jeżeli za pomocą kamery GoPro chcemy zarejestrować ruch w postaci "zamrożenia" warto ustawić większą prędkość migawki, zmniejsza nam to jednak ilość światła, które pada na matrycę, bo migawka zamyka się szybko. Warto wtedy pracować w dobrze doświetlonym środowisku. Jeżeli jednak nie przeszkadza nam lekkie rozmycie, lub jest to wręcz efekt pożądany – rozmycie płynącej wody lub śmigła samolotu – dobrym rozwiązaniem będzie ustawienie mniejszej prędkości migawki. Wtedy obraz analogicznie będzie jaśniejszy, ponieważ więcej światła pada na matrycę do momentu zamknięcia migawki. Ważne jest odpowiednio dobrać prędkość, by materiał z GoPro nie był zbyt ciemny ani zbyt prześwietlony.



Jakość audio

Tutaj w GoPro mamy do wyboru jakość ścieżki dźwiękowej, gdzie możemy całkowicie wyłączyć dźwięk – mając w perspektywie podłożenie zewnętrznej ścieżki dźwiękowej oraz ustawić jakość od niskiej przez średnią po wysoką. Najniższa jakość charakteryzuje się minimalnym procesowaniem ścieżki dźwiękowej. Średnia jakość jest kompromisem między ewentualnym wykorzystaniem ścieżki audio, ale nie wykluczamy też ścieżki zewnętrznej. Jeżeli z racji wodoszczelności nie możemy użyć mikrofonu zewnętrznego, a jednocześnie zależy nam na jak najlepszej jakości dźwięku rejestrowanego przez kamerę – warto wybrać najwyższą jakość audio.


Ostrość

Oprócz ww. parametrów masz także wpływ na ostrość nagrania lub zdjęcia. Wysoki i średni poziom sprawdzi się doskonale, jeżeli nie zależy Ci na ręcznym dostosowywaniu materiału z GoPro w postprodukcji. Jeżeli jednak chcesz, by w Twoich rękach spoczywał każdy aspekt nagrania, łącznie z właśnie omawianą ostrością warto wybrać najniższy poziom ostrości.

  • High – Super ostry materiał, taki sam poziom ostrości domyślnie jest w trybie auto.

  • Medium – Umiarkowanie ostry materiał do lekkiej obróbki

  • Low – Najmniejsza ostrość, daje największe pole do ręcznego ostrzenia materiału.

High                                                                                                            Medium                                                                                                     Low




Podsumowanie

Ręczne ustawianie ProTune ma największe zastosowanie, jeżeli realnie potrzebny jest możliwie surowy materiał do obróbki. Jednak można automatycznie ustawić część parametrów, tak by z GoPro korzystać ręcznie w wąskim spektrum (np. ISO i prędkość migawki, zostawiając balans bieli na auto i GoPro Color). Jeżeli jednak chcesz szybko nagrywać i dzielić się swoimi przeżyciami polecam korzystać z kamery GoPro z wyłączonym trybem ProTune – w tym przypadku otrzymujemy przetworzony i lepiej wyglądający bez obróbki obraz.


Komentarze do wpisu (4)

19 listopada 2017

Fajny wpis dzięki!

22 listopada 2017

coś tam wiedziałem ale też czegoś nowego też się dowiedziałem - dzięki.

22 listopada 2017

Protune fajny sam używam, ale trzeba uważać w gorszych warunkach oświetleniowych

21 października 2021

W jaki sposób można obrobić z ustawień protune? Poprzednie wersje GoPro Quik dawało taką możliwość. W zdjęciach i Filmie można było skorygować trochę na wzór Photoshopa.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl