Autoryzowany Sklep GoPro w Polsce

wyszukiwarka zaawansowana
do kasy suma: 0,00 zł
Promocje
Dron DJI Ryze Tello + kontroler GameSir G3s
Dron DJI Ryze Tello + kontroler GameSir G3s
609,00 zł 529,00 zł
szt.
Zestaw NA FALI
Zestaw NA FALI
2 276,00 zł 2 069,00 zł
szt.
DJI Ryze Tello Boost Combo
DJI Ryze Tello Boost Combo
689,00 zł 649,00 zł
szt.
DJI Mavic 2 Zoom
DJI Mavic 2 Zoom
5 379,00 zł 5 199,00 zł
szt.
Ryze Tello (Dron DJI Tello)
Ryze Tello (Dron DJI Tello)
459,00 zł 419,00 zł
szt.
DJI Osmo mobile 2
DJI Osmo mobile 2
649,00 zł 539,00 zł
szt.
Zestaw MEGA
Zestaw MEGA
3 016,00 zł 2 769,00 zł
szt.
REMOVU S1 gimbal 3 - osiowy do HERO 5 / 5 Session / 6 / 7 Black
REMOVU S1 gimbal 3 - osiowy do HERO 5 / 5 Session / 6 / 7 Black
1 299,00 zł 999,00 zł
Dron DJI Mavic Air Combo
Dron DJI Mavic Air Combo
4 349,00 zł 4 049,00 zł
szt.
Dron DJI Spark Combo
Dron DJI Spark Combo
2 699,00 zł 2 449,00 zł
Gimbal Feiyu-Tech G6
Gimbal Feiyu-Tech G6
899,00 zł 699,00 zł
szt.
Zestaw STARTER
Zestaw STARTER
2 027,00 zł 1 849,00 zł
szt.
Produkt dnia
Zestaw MEGA
Zestaw MEGA
3 016,00 zł 2 769,00 zł
szt.
Producenci

GoProsfera #81 - Proxy z GoPro w DaVinci Resolve

0
GoProsfera #81 - Proxy z GoPro w DaVinci Resolve

Zdarza się, że nawet mając komputer płynnie odtwarzający surowy materiał w 4K lub nawet FullHD 1080p zaczyna się on przycinać w momencie wrzucenia plików do programu edycyjnego. W poprzednim wpisie, który znajdziesz tutaj – proponowałem DaVinci Resolve jako dobry, darmowy program do postprodukcji filmów z kamery GoPro. Jak przyśpieszyć i usprawnić proces odtwarzania plików w dużej rozdzielczości? W tym poradniku przyjrzymy się świetnemu narzędziu jakim jest stosowanie proxy.

 

Proxy to nic innego jak kopia plików w niższej rozdzielczości niż natywnie nagrana z GoPro. Jeżeli komputer łapie zadyszkę przy odtwarzaniu, pokazując znacznie mniej niż 25 FPS, to znak, że należy przekonwertować te pliki, tak by móc swobodnie przeprowadzać zmiany edycyjne – cięcia, przejścia, color grading, efekty i wiele innych. Od czego więc należy zacząć?

 


Segregacja folderów

Niezmiernie ważne jest uporządkowanie sobie ścieżek przed przystąpieniem do pracy. Dzięki temu nie pogubimy się w podobnie nazwanych plikach, a sam proces będzie dużo szybszy. Na dysku tworzymy sobie folder do edycji, a w nim trzy podfoldery:

  • Proxy, do którego będziemy konwertować nasze proxy
  • Source, do którego trafią pliki w oryginalnej jakości 4K UHD

  • Timeline, gdzie zapisujemy wyedytowaną całość

Po przeniesieniu plików odpalamy DaVinci Resolve i wybieramy nowy projekt. W zakładce media po lewej stronie mamy pole „Master”, gdzie tworzymy kosze, albo tzw. biny (create new bin lub Ctrl + Shift + N), nazywając je analogicznie jak podfoldery omówione wyżej.

 

Powyżej pola „Master” znajduje się zakładka „Media Storage”, skąd będziemy przenosić pliki w 4K. Znajdujemy ścieżkę docelową, w moim przypadku jest to C:/desktop/proxy tutorial/Source i pliki przenosimy analogicznie do bina „Source”, który utworzyliśmy.

 

Transkodowanie

Aby utworzyć pliki proxy należy w binie Source zaznaczyć wszystkie pliki (Ctrl + A), następnie wchodzimy w „File” na górnym pasku, wybieramy „Media Management” i wybieramy opcję „Transcode”. Do transkodowania plików wybieramy:

  • ścieżkę docelową C:/desktop/proxy tutorial/Proxy

  • video format MXF OP1A

  • kodek DNxHR LB

           

Po tych krokach jak widać z 151MB waga plików zmniejsza się do zaledwie 20MB. Wybieramy start i czekamy, aż program przekonwertuje nam całość do folderu Proxy. Po wykonanej akcji ponownie dodajemy pliki z Media Storage, tym razem jednak z folderu Proxy z rozszerzeniem MXF. Te w zakładce Media Pool przenosimy do bina Proxy.


Klipy w binie Source zaznaczamy i klikając PPM wybieramy „New Timeline using selected clips”. W oknie dialogowym nazywamy go „Timeline Proxy”, który po utworzeniu przenosimy z bina Source do Timeline. Po podwójnym kliknięciu Timeline przeniesie nas do okna edycji „Edit”. Są to natywne pliki, więc teraz trzeba zaznaczyć wszystkie z nich i wybrać PPM i odhaczyć „Conform Lock Enabled”.

 

Podmiana plików z GoPro

Po wyłączeniu blokady możemy teraz podmienić pliki w Timeline, klikając PPM i wybierając "timelines" i potem "reconform from bins". Pojawia się dość zaawansowane okno, ale interesuje nas tylko zakładka Master, którą rozwijamy i odhaczamy Source, zostawiając Proxy i Timeline. Dzięki temu po zaakceptowaniu w naszej osi do edycji pojawią się filmy w niższej rozdzielczości, na których przystąpimy do nanoszenia zmian.

 

 

W moim przypadku dodatkowo pociąłem materiał, zmieniłem kolejność, pobiłem dźwięk o 5dB, dodałem przejścia i FX na pierwszym klipie. Po uzyskaniu pożądanego efektu wystarczy ponownie wybrać „reconform from bins” i tym razem źródłem będzie Source. Dzięki temu na osi edycji pojawią się pliki o pełnej rozdzielczości z naniesionymi już zmianami.

 

Dzięki temu wystarczy teraz przejść do zakładki „Deliver” i wybrać opcje renderowania. To najszybszy sposób by edytować filmy w dużych rozdzielczościach, a proxy to naprawdę przydatne narzędzie, gdy nagraliśmy film bez wcześniejszej wiedzy, czy mamy możliwości sprzętowe na jego obróbkę lub po prostu chcemy oddać film w wyższej rozdzielczości na takie serwisy jak np. YouTube, który charakteryzuje się większą kompresja.

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl