Autoryzowany Sklep GoPro w Polsce

wyszukiwarka zaawansowana
do kasy suma: 0,00 zł
Promocje
DJI Osmo Mobile 2 - odnowiony
DJI Osmo Mobile 2 - odnowiony
649,00 zł 399,00 zł
szt.
Zestaw NA FALI
Zestaw NA FALI
2 276,00 zł 1 919,00 zł
Dron DJI Mavic 2 Pro
Dron DJI Mavic 2 Pro
6 599,00 zł 6 389,00 zł
szt.
DJI Mavic Air
DJI Mavic Air
2 999,00 zł 2 999,00 zł
szt.
DJI Ryze Tello Boost Combo
DJI Ryze Tello Boost Combo
689,00 zł 649,00 zł
szt.
Zestaw MEGA
Zestaw MEGA
2 316,00 zł 2 249,00 zł
szt.
DJI Mavic 2 Zoom
DJI Mavic 2 Zoom
5 379,00 zł 5 099,00 zł
szt.
Zestaw WAKACYJNY
Zestaw WAKACYJNY
2 286,00 zł 1 919,00 zł
szt.
Dron DJI Mavic Air Combo
Dron DJI Mavic Air Combo
4 349,00 zł 3 999,00 zł
szt.
Dron DJI Ryze Tello + kontroler GameSir G3s
Dron DJI Ryze Tello + kontroler GameSir G3s
609,00 zł 529,00 zł
Monopod teleskopowy 110cm do GoPro
Monopod teleskopowy 110cm do GoPro
109,00 zł 79,00 zł
Sandmarc - zestaw filtrów ND/CPL do GoPro HERO 3, 3+, 4
Sandmarc - zestaw filtrów ND/CPL do GoPro HERO 3, 3+, 4
229,00 zł 99,00 zł
szt.
Produkt dnia
DJI Osmo Mobile 2 - odnowiony
DJI Osmo Mobile 2 - odnowiony
649,00 zł 399,00 zł
szt.
Producenci

GoProsfera #77 - Nagrywanie kamerą GoPro - NTSC czy PAL?

3
GoProsfera #77 - Nagrywanie kamerą GoPro - NTSC czy PAL?

W kamerach GoPro domyślnie włączony jest amerykański system NTSC, który definiuje ilość klatek. W Europie stosowany jest jednak system PAL, który znacząco się różni. Jak zmienić format nagrywania? Czy bardziej przydatny jest NTSC czy PAL? Zapraszamy do lektury.

Przede wszystkim, słowem wstępu należy rozróżnić, czym tak naprawdę są systemy NTSC i PAL. Amerykański NTSC to format 24 klatek/s. (FPS), 30 FPS, 60 FPS, 120 FPS, 240 FPS i tak dalej, w zależności od parametrów kamery (kamera GoPro HERO 7 Black obsługuje 240FPS w rozdzielczości FullHD). Liczba 24 FPS wzięła się jednak od prędkości nagrywania kamer analogowych, używanych kiedyś w przemyśle filmowym, dzięki czemu materiały z GoPro na tej prędkości mogą łatwo uzyskać tzw. „film look”. PAL stosowany w Europie to 25 FPS i wielokrotność.

Obraz, który odbieramy płynnie to właśnie 24FPS w kinie, 25FPS w PAL w europejskiej telewizji i 30FPS w amerykańskiej i japońskiej telewizji. Jeżeli ustawimy wielokrotność, to jesteśmy w stanie zrobić zwolnienie materiału czyli slow-motion bez utraty płynności, klatkowania i braku synchronizacji głosu z obrazem.

Co więc w takim razie wybrać? Jeżeli nagrywasz materiał do telewizji, trzeba ustawić format aktualny w danym kraju. Te zasady nie tyczą się jednak internetu i tutaj masz pełną dowolność, czy wybrać NTSC, czy może jednak PAL. Jeżeli nagrywasz materiał przy dziennym świetle, nie ma to również znaczenia. Sytuacja zmienia się w momencie, gdy ustawimy NTSC przy sztucznym oświetleniu w Europie (odświeżanie żarówek pokrywa się z klatkami) i na odwrót – PAL przy sztucznym oświetleniu w Stanach i Japonii. Daje to efekt stroboskopowego migania światła, które zamieszczam poniżej.

Po lewej: europejskie oświetlenie i PAL, po prawej to samo światło i NTSC


Ilości klatek pozwalają także na odpowiednie zwolnienie materiału. Dla przykładu:

  • dla prędkości 50FPS materiał mogę zwolnić do 50% (25 FPS) bez utraty płynności
  • dla 100FPS materiał mogę zwolnić do 25% (25 FPS) bez utraty płynności
  • dla 200FPS materiał mogę zwolnić do 12,5% (25 FPS) bez utraty płynności

Sytuacja trochę inaczej przedstawia się przy NTSC, bo o ile działa to analogicznie przy 30FPS, to należy pamiętać, że do wyboru mamy także 24FPS i tutaj zwiększa się pole manewru pod kątem stopnia zwolnienia materiału:

  • dla prędkości 60FPS materiał mogę zwolnić do 40% (24 FPS) bez utraty płynności
  • dla prędkości 120FPS materiał mogę zwolnić do 20% (24 FPS) bez utraty płynności
  • dla prędkości 240FPS materiał mogę zwolnić do 10% (24 FPS) bez utraty płynności

A co z łączeniem materiału NTSC i PAL? Absolutnie nie można łączyć materiału nagranego w dwóch formatach, ponieważ przy końcowym renderowaniu materiału z filmu nagranego w NTSC zostanie wycięte 5 klatek w ciągu sekundy, powodując przeskoki obrazu i brak synchronizacji głosu z obrazem.

Jak więc zmienić format w kamerach GoPro? Należy wejść w opcję „preferences”, następnie w zakładkę „regional”, wybrać pozycję „video format” i dostosować, czy nagrywamy w NTSC czy PAL i gotowe!

 

Komentarze do wpisu (3)

3 marca 2019

Nareszcie opis dotyczący ustawień, prosty i klarowny, dzięki!

29 kwietnia 2019

Wielkie thx myslalem ze ma popsuty wyswietlacz w Go Pro 7

4 sierpnia 2019

Dziękuję.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl