Autoryzowany Sklep GoPro w Polsce

do kasy suma: 0,00 zł

GoProsfera #77 - Nagrywanie kamerą GoPro - NTSC czy PAL?

6
GoProsfera #77 - Nagrywanie kamerą GoPro - NTSC czy PAL?

W kamerach GoPro domyślnie włączony jest amerykański system NTSC, który definiuje ilość klatek. W Europie stosowany jest jednak system PAL, który znacząco się różni. Jak zmienić format nagrywania? Czy bardziej przydatny jest NTSC czy PAL? Zapraszamy do lektury.

Przede wszystkim, słowem wstępu należy rozróżnić, czym tak naprawdę są systemy NTSC i PAL. Amerykański NTSC to format 24 klatek/s. (FPS), 30 FPS, 60 FPS, 120 FPS, 240 FPS i tak dalej, w zależności od parametrów kamery (kamera GoPro HERO 7 Black obsługuje 240FPS w rozdzielczości FullHD). Liczba 24 FPS wzięła się jednak od prędkości nagrywania kamer analogowych, używanych kiedyś w przemyśle filmowym, dzięki czemu materiały z GoPro na tej prędkości mogą łatwo uzyskać tzw. „film look”. PAL stosowany w Europie to 25 FPS i wielokrotność.

Obraz, który odbieramy płynnie to właśnie 24FPS w kinie, 25FPS w PAL w europejskiej telewizji i 30FPS w amerykańskiej i japońskiej telewizji. Jeżeli ustawimy wielokrotność, to jesteśmy w stanie zrobić zwolnienie materiału czyli slow-motion bez utraty płynności, klatkowania i braku synchronizacji głosu z obrazem.

Co więc w takim razie wybrać? Jeżeli nagrywasz materiał do telewizji, trzeba ustawić format aktualny w danym kraju. Te zasady nie tyczą się jednak internetu i tutaj masz pełną dowolność, czy wybrać NTSC, czy może jednak PAL. Jeżeli nagrywasz materiał przy dziennym świetle, nie ma to również znaczenia. Sytuacja zmienia się w momencie, gdy ustawimy NTSC przy sztucznym oświetleniu w Europie (odświeżanie żarówek pokrywa się z klatkami) i na odwrót – PAL przy sztucznym oświetleniu w Stanach i Japonii. Daje to efekt stroboskopowego migania światła, które zamieszczam poniżej.

Po lewej: europejskie oświetlenie i PAL, po prawej to samo światło i NTSC


Ilości klatek pozwalają także na odpowiednie zwolnienie materiału. Dla przykładu:

  • dla prędkości 50FPS materiał mogę zwolnić do 50% (25 FPS) bez utraty płynności
  • dla 100FPS materiał mogę zwolnić do 25% (25 FPS) bez utraty płynności
  • dla 200FPS materiał mogę zwolnić do 12,5% (25 FPS) bez utraty płynności

Sytuacja trochę inaczej przedstawia się przy NTSC, bo o ile działa to analogicznie przy 30FPS, to należy pamiętać, że do wyboru mamy także 24FPS i tutaj zwiększa się pole manewru pod kątem stopnia zwolnienia materiału:

  • dla prędkości 60FPS materiał mogę zwolnić do 40% (24 FPS) bez utraty płynności
  • dla prędkości 120FPS materiał mogę zwolnić do 20% (24 FPS) bez utraty płynności
  • dla prędkości 240FPS materiał mogę zwolnić do 10% (24 FPS) bez utraty płynności

A co z łączeniem materiału NTSC i PAL? Absolutnie nie można łączyć materiału nagranego w dwóch formatach, ponieważ przy końcowym renderowaniu materiału z filmu nagranego w NTSC zostanie wycięte 5 klatek w ciągu sekundy, powodując przeskoki obrazu i brak synchronizacji głosu z obrazem.

Jak więc zmienić format w kamerach GoPro? Należy wejść w opcję „preferences”, następnie w zakładkę „regional”, wybrać pozycję „video format” i dostosować, czy nagrywamy w NTSC czy PAL i gotowe!

 

Komentarze do wpisu (6)

3 marca 2019

Nareszcie opis dotyczący ustawień, prosty i klarowny, dzięki!

29 kwietnia 2019

Wielkie thx myslalem ze ma popsuty wyswietlacz w Go Pro 7

4 sierpnia 2019

Dziękuję.

11 listopada 2019

Wreszcie znalazłem odpowiedź na pytanie, jaką robotę to robi w obecnych czasach.

2 lutego 2020

I teraz już wiem co było nie tak

30 marca 2021

Jak zwykle uproszczenia będące kłamstwami. Nie ma czegoś takiego jak 30, 60 fps, jest 29,970 i 59,940, co powoduje, że e jednej sekundzie ilość klatek nie jest liczbą całkowitą. A skoro opieramy się na Systemie NTShitC, to i 24 fps nie będzie prawdziwym 24fps, tylko nędzną imitacją pod postacią 23,976...

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl