
W Kanadzie i Stanach regulacje obowiązują już od dłuższego czasu i wymagają rejestracji każdego drona powyżej 250g MTOM (maximum take-off mass). Przypisany do użytkownika dron ma nadany swój numer seryjny, który musi być umieszczony na kadłubie drona. Operatorem mogą być osoby powyżej 13 roku życia, a rejestracja kosztuje 5$ (w Stanach Zjednoczonych) oraz jest ważna przez 3 lata. Loty można odbywać maksymalnie do pułapu 121m AGL (Above Ground Level – wysokości względnej), w promieniu większym niż 5 mil od lotniska oraz do latania rekreacyjnego nie jest wymagana licencja, czyli odpowiednik naszego Świadectwa Kwalifikacji.
Przenieśmy się jednak na nasze rodzime podwórko, by omówić obecne i przyszłe przepisy, które dotyczą i będą dotyczyć posiadaczy dronów. Obecnie głównym przepisem regulującym ruch bezzałogowych statków w przestrzeni powietrznej są ustawy prawa lotniczego oraz rozporządzenia wykonawcze na czele z rozporządzeniem wyłączającym. Obecnie skupimy się na przepisach dotyczących lotów dronem w formie rekreacyjnej i sportowej. Tutaj podział jest obecnie na drony do 600g MTOM i powyżej 600g MTOM.
Jeżeli latasz lub chcesz zacząć latać dronem rekreacyjnie można latać:
- bez świadectwa kwalifikacji UAVO
- w zasięgu wzroku VLOS
- w FPV jeżeli dron nie przekracza 2kg
- bez badań lotniczo-lekarskich
Drony poniżej 600g wagi są traktowane bardziej liberalnie:
- loty mogą odbywać się w promieniu większym niż 1km od najbliższego lotniska
- maksymalny pułap lotu wynosi 30 metrów
- lot w terenie zabudowanym nie wymaga zgłoszenia i zgody od PAŻP (Polska Agencja Żeglugi Powietrznej)
- lot w terenie zabudowanym można wykonywać do pułapu najbliższego budynku lub innego obiektu w promieniu 100m od BSP (Bezzałogowego Statku Powietrznego), w tym wieże nadajnikowe, żurawie budowlane etc. (jeżeli obiekt jest wyższy niż 30 metrów, to on stanowi górny limit AGL)
- osoby latające rekreacyjnie mają obowiązek latać dronem w zasięgu wzroku (VLOS – Visual Line of Sight)
Jak przepisy mają się do dronów powyżej 600g masy własnej?
- loty muszą być w promieniu większym niż 6km od lotniska
- maksymalny pułap wynosi 100m
- lot w terenie zabudowanym jest możliwy tylko po pisemnej zgodzie PAŻP, wniosek wypełnia się internetowo na ich stronie pansa.pl
- lot bez zgody musi być w promieniu większym niż 100m od najbliższej zabudowy oraz 30m od osób postronnych
- rekreacyjne loty odbywają się w VLOS
Operatorzy bez Świadectwa Kwalifikacji nie mogą też bez zgody latać nad obiektami kluczowymi takimi jak: banki, poczty, muzea, obiekty telewizyjne i radiowe, porty morskie i lotnicze, elektrownie, ujęcia wody, wodociągi i oczyszczalnie.
Niezależnie od masy drona lub modelu należy stosować się do poniższych zasad:
- Ty lub obserwator powinniście nieuzbrojonym okiem utrzymywać kontakt wzrokowy z dronem tak by mieć stałą kontrolę, nad tym w jakim środowisku znajduje się dron. Dopuszczalne jest chwilowe sprawdzenie podglądu i telemetrii na kontrolerze i ekranie do sterowania.
Jeżeli latasz dronem z kamerą z podglądem na żywo (FPV) i nie ma z Tobą nikogo obserwatora, należy przestrzegać poniższych zasad:
- nie można latać wyżej niż 50 m nad poziomem terenu
- nie można latać w odległości poziomej większej niż 200 m od siebie
- nie można latać w odległości mniejszej niż 100 m od zabudowy lub od zgromadzeń osób na wolnym powietrzu (możesz latać w mieście jeżeli znajdziesz odpowiednio dużo wolnego miejsca)
Obecne przepisy w prosty sposób znajdziesz na stronie https://www.ulc.gov.pl/pl/drony/zasady-wykonywania-lotow-uav
Klasy, kategorie, podkategorie - co nowego?
SERA C jest obecnie rozporządzeniem, które obowiązuje jeszcze do czerwca 2020 roku, do kiedy to państwa członkowskie UE muszą w pełni dostosować się do nowego rozporządzenia Komisji Europejskiej 2019/945 i 2019/947 z dnia 24 maja 2019 roku. Nowe rozporządzenie po pierwsze wprowadza więcej klas dronów – od C0 do C4 oraz trzy kategorie zastosowania i trzy podkategorie użytkowania drona.
Dla nowego drona DJI Mavic Mini skupimy się przede wszystkim na klasie C0, kategorii Open i podkategorii A1, ponieważ wszystkie trzy dotyczą właśnie cech Mavica Mini. Nie wiadomo jednak, jak Unia Europejska potraktuje drona, ponieważ w nowych przepisach widnieje także wzmianka o rejestracji dronów poniżej 250g, które mogą gromadzić dane osobowe, więc jest możliwe, że kamera w Mavicu Mini stanie się punktem zaczepienia dla tego zapisu.
Klasa C0 dotyczy dronów o masie własnej nieprzekraczającej 250g, pozwalającym na maksymalną wysokość lotu 120m AGL, prędkość poziomą maksymalnie 19m/s (68,4km/h), zasilane prądem o napięciu 24V i posiadające jak najmniej ostrych krawędzi w celu zmniejszenia ryzyka uszkodzeń osób postronnych. Drony klasy C0 nowe rozporządzenie traktuje w formie „bezpiecznych zabawek” i nie muszą one podlegać rejestracji przez operatora drona.
Kategoria Open natomiast reguluje wykonywanie operacji dronem:
- mieszczącym się w jednej z pięciu klas
- o masie startowej poniżej 25kg
- w bezpiecznej odległości od osób postronnych i z dala od zgromadzeń,
- w zasięgu wzroku VLOS (lub poprzez oddzielnego obserwatora) o maksymalnym pułapie 120m AGL
- bez materiałów niebezpiecznych na swoim pokładzie
Podkategoria A1 dla dronów klasy C0 natomiast odnosi się do:
- lotu nad zgromadzeniami (zakazane)
- lotu nad osobami postronnymi (tutaj jak najmniejszy czas przebywania dronem, ale jest dozwolone)
Niezależnie, jak w świetle nowych przepisów będzie traktowany DJI Mavic Mini, faktem jest że to najbardziej kompaktowa platforma latająca, która zapewnia świetną jakość nagrań jak na swoją półkę cenową i technologiczną. Oprócz tego jest to świetny towarzysz podróży z racji na swoje małe gabaryty, tak więc Mavic Mini to idealny dodatek na wakacjach, dłuższych podróżach i wszelkich sytuacjach, gdzie waga i rozmiar drona mają kluczowe znaczenie. Połączenie tych możliwości z prostotą latania sprawia, że obsługa jest intuicyjna nawet dla osób początkujących, które teraz mogą także swobodniej używać drona w większej części regionów.