Autoryzowany Sklep GoPro w Polsce

do kasy suma: 0,00 zł

Informacje na temat nowych przepisów dronowych 2021

0
Informacje ogólne na temat nowych przepisów dronowych 2021

Informacje ogólne na temat nowych przepisów dronowych 2021

 

Na terenie całej Polski możemy zauważyć, że coraz więcej osób decyduje się na zakup drona. Część z nich korzysta z niego jako kolejny aparat, którym możemy tworzyć pamiątki na przykład z naszych wyjazdów z zupełnie innej perspektywy, a inna część użytkowników korzysta z bezzałogowych statków powietrznych jako narzędzia do zastosowań komercyjnych. Co łączy te dwie grupy? Przepisy. Jak zapewne wiecie od 31 grudnia 2020 zostaną wdrożone nowe przepisy dronowe, które będą panować w całej Unii Europejskiej. Dzisiaj przyjrzymy się na co musimy zwrócić uwagę od przyszłego roku.

Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego w celu poprawy bezpieczeństwa oraz otwarciu granic dla branży bezzałogowej w UE, postanowiła ujednolicić przepisy i procedury dla dronów we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej. W związku z powyższym od 31 grudnia 2020 przestaną obowiązywać dotychczasowe, krajowe przepisy i procedury państw członkowskich UE, dedykowane dla cywilnych użytkowników bezzałogowych statków powietrznych.

Jedną z większych różnic, które zauważymy, to brak podziału na loty sportowo-rekreacyjne a loty komercyjne. Dotychczasowe komercyjne wykorzystywanie bezzałogowego statku powietrznego było możliwe tylko i wyłącznie dla posiadaczy świadectwa kwalifikacji operatora BSP UAVO.

Pojawi się zupełnie nowa klasyfikacja wykonywanych lotów, podzielona na kategorie:

-otwarta

-szczególna

-certyfikowana

Podział został dokonany w oparciu o stopień ryzyka wykonywanego lotu.

 

Kategoria otwarta

Będzie ona przeznaczona dla lotów w warunkach VLOS, o najniższym stopniu ryzyka. Niskie ryzyko mają zapewnić jasno określone zasady, między innymi: dopuszczalne masy startowe dronów, ich wyposażenie, prędkość lotu, maksymalną energię kinetyczną uderzenia czy odległość od pojedynczych osób jak i zgromadzeń osób.

Chcąc latać w kategorii otwartej, każda osoba korzystająca z bezzałogowego statku powietrznego o masie powyżej 250g będzie musiała przejść proste szkolenie on-line oraz zaliczyć test on-line, który potwierdzi zdobycie niezbędnej wiedzy teoretycznej. Urząd Lotnictwa Cywilnego planuje opracowanie i udostępnienie takich szkoleń na swojej stronie internetowej ulc.gov.pl. W związku z tym będą one łatwo dostępne dla szerokiego grona odbiorców. Dla wszystkich użytkowników dronów o masie powyżej 250g, wymagana będzie również rejestracja.

 

W samej kategorii otwartej zostanie dokonany dodatkowy podział na podkategorie A1, A2 i A3 gdzie między innymi zostaną wprowadzone zasady eksploatacji takie jak:

  • limit wysokości wykonywanych lotów ustalony na 120 m.
  • w przypadku BSP o masie startowej do 250g. (podkategoria A1) dopuszczane będą przeloty nad pojedynczymi osobami postronnymi, jednak nie nad zgromadzeniami osób.
  • w przypadku BSP o masie startowej od 250g. do 900g. (podkategoria A1), nie będą dopuszczone loty nad zgromadzeniami osób, natomiast czas nieprzewidzianego przelotu nad pojedynczymi osobami postronnymi powinien być ograniczony w możliwie największym stopniu.
  • bezzałogowce o masie startowej do 4 kg. (podkategoria A2) będą wymagały od pilota, uzyskania Certyfikatu Kompetencji Pilota BSP, będącego w pewnym zakresie odpowiednikiem obecnego świadectwa kwalifikacji UAVO. Aby otrzymać powyższy dokument będzie wymagane zaliczenie nadzorowanego egzaminu teoretycznego (aktualnie ULC jest na etapie ustalania z EASA jak ma być realizowany taki egzamin) jak również oświadczenie o wystarczających umiejętnościach praktycznych. Podkategoria A2, dzięki powyższym wymaganiom umożliwi latanie w odległości poziomej 30m od osób postronnych lub w odległości 5 metrów, jeżeli BSP posiada uruchomiony tryb niskiej prędkości, który będzie wymagany od BSP produkowanych w przyszłości.
  • Cięższe drony (podkategoria A3, od 4 do 25kg.) będą mogły być użytkowane jedynie w odległości minimum 150m od ludzi i zabudowań.

 

Kategoria szczególna

Pozwoli na latanie dronami, które nie mieszczą się w wytycznych kategorii otwartej. Dopuszczone zostaną loty zarówno w warunkach VLOS jak i BVLOS.

Loty w kategorii szczególnej będą mogły odbywać się na podstawie: 

1) Oświadczenia o lotach według opublikowanego (przez EASA lub ULC) scenariusza standardowego, lub

2) Zgody wydanej przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego lub

3) Uzyskanego certyfikatu LUC będącego Certyfikatem Operatora Lekkiego Bezzałogowego Systemu Powietrznego.

 

Scenariusze standardowe będą określać bardzo szczegółowo zasady wykonywanych lotów, wymagane parametry oraz wyposażenie bezzałogowego statku powietrznego, jak i również stopień wymaganego wyszkolenia personelu lotniczego.

Loty, które będą wykraczały poza dostępne scenariusze będą mogły być wykonane na podstawie jednorazowej zgody ULC lub posiadanego certyfikatu LUC, który ma być przeznaczony dla podmiotów i świadczyć będzie o ich właściwym przygotowaniu do konkretnych operacji BSP. 

 

Kategoria certyfikowana

 Będzie ona oparta na certyfikacji w zakresie projektowania, produkcji oraz utrzymaniu zdatności do lotu bezzałogowych statków powietrznych (BSP o masie startowej powyżej 25kg).

Aktualnie ULC czeka na projekty odpowiednich regulacji.

Modelarze będą mogli latać na odrębnych zasadach jednak w tym celu, zrzeszeni w klubach lub stowarzyszeniach modelarstwa lotniczego będą musieli uzyskać zgodę i warunki od Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl