Autoryzowany Sklep GoPro w Polsce

wyszukiwarka zaawansowana
do kasy suma: 0,00 zł
Promocje
GoPro filtr magenta do obudowy 40 metrów
GoPro filtr magenta do obudowy 40 metrów
99,00 zł 49,00 zł
Feiyu-tech FY G5 3D GIMBAL Do GoPro 4/5/6/7
Feiyu-tech FY G5 3D GIMBAL Do GoPro 4/5/6/7
799,00 zł 599,00 zł
szt.
Feiyu-tech FY G4 3D GIMBAL Do GoPro
Feiyu-tech FY G4 3D GIMBAL Do GoPro
799,00 zł 299,00 zł
Monopod teleskopowy 110cm do GoPro
Monopod teleskopowy 110cm do GoPro
109,00 zł 79,00 zł
szt.
Dron DJI Ryze Tello + kontroler GameSir T1d
Dron DJI Ryze Tello + kontroler GameSir T1d
609,00 zł 559,00 zł
Kamera GoPro Fusion
Kamera GoPro Fusion
3 299,00 zł 2 799,00 zł
szt.
Producenci
GoProsfera #43 - Slow motion w kamerze GoPro 0
GoProsfera #43 - Slow motion w kamerze GoPro

Efekt zwolnionego tempa w popkulturze rozpropagowały filmy akcji, które zapierały dech w piersiach takimi ujęciami. Wkrótce, gdy technologia poszła do przodu, a na rynku konsumenckim pojawiły się kamery, które oferują dużą ilość klatek, nawet w domowym zaciszu można bawić się w efekt slow-motion. Jakie najczęściej błędy popełnia się podczas ustawień? Jak optymalnie dobrać ilość klatek? W tym wpisie postaram się przybliżyć temat zwalniania materiału z kamery GoPro.

Obecnie jeżeli chodzi o ilość klatek mamy trzy standardy: 24FPS (kinowy), 25FPS (PAL, europejski telewizyjny) i 30FPS (NTSC, amerykański telewizyjny). To odbieramy podczas seansu w sposób płynny, ale zejście poniżej tych wartości odbędzie się kosztem płynności i dostrzeżemy klatkowanie obrazu. Jeżeli więc chcemy bawić się w zwolnienie materiału, należy wybrać wielokrotność tego standardu. Dla ułatwienia będę się posługiwał standardem PAL:
- 50 FPS (2-krotne zwolnienie materiału)
- 100 FPS (4-krotne zwolnienie materiału)
- 200 FPS (8-krotne zwolnienie materiału)

Można też zastosować taki trick – 240 FPS w NTSC i 10-krotne zwolnienie do 24FPS standardu kinowego, co jest obecnie największym możliwym zwolnieniem materiału w kamerze GoPro HERO 6 Black. Należy jednak pamiętać, by przy zwiększaniu klatek na sekundę nie przesadzić z ich ilością w porównaniu do światła, którym dysponujemy. Możliwe, że kojarzysz taki program „Pogromcy mitów”, w którym prowadzący lubili wysadzać różne rzeczy i nagrywać to kamerą wysokoklatkową. Pomimo, że było pełne słońce, dopiero wybuch dostarczał odpowiednią ilość światła, by kamera w dobrej jakości zarejestrowała zdarzenie. Tak samo jest w przypadku kamery GoPro. Ustawiając 50FPS względem 25FPS dwukrotnie skracamy czas naświetlenia klatki, przez co będzie ona ciemniejsza w tych samych warunkach oświetleniowych. Przy 100FPS mamy już 4-krotnie mniej światła, co za tym idzie obraz jest mniej szczegółowy, może pojawić się mało przyjemne „ziarno” i szumy na nagraniu. Wszystko to wynika z ilości światła, które trafia na matrycę kamery.

Warto pamiętać więc o odpowiednim doświetleniu, jeżeli chcesz używać większej ilości klatek. Warto też sprawdzić możliwości komputera, zanim rozpoczniesz eksperymenty, bo układ graficzny zwyczajnie może nie być wydajny przy danej ilości klatek, powodując zawieszanie się materiału, tak jak ma to analogicznie miejsce w przypadku odtwarzania zbyt dużych rozdzielczości – chodzi o ilość danych, którą procesor i karta graficzna muszą przerenderować. Zabawa zwolnieniem materiału obecnie jest możliwa dopiero  w postprodukcji, ale mam nadzieję, że nowa kamera GoPro zaoferuje gotowy tryb slow-motion od razu w swoich ustawieniach.

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl