Model kamery GoPro HERO 4 Black po raz pierwszy pokazał światu rozdzielczość nagrywania 4K w kamerach sportowych. Był to przełom, zarówno pod względem możliwości jak i jakości nagrywania, obarczony jednak bardzo krótkim czasem pracy. Obecnie dostępne generacje kamer HERO 5 Session, HERO 5 Black i HERO 6 Black zgodnie z rozwojem technologicznym mają oczywiście funkcję nagrywania w rozdzielczości UltraHD. Czy natomiast taka ilość danych w obrazie przydaje się podczas amatorskich ujęć? Czy jest inne zastosowanie tej rozdzielczości wśród osób, które nie posiadają telewizora, monitora ani karty graficznej obsługującej 4K?
Ilość danych
Trzeba wziąć pod uwagę, że niezależnie o jakim modelu kamery GoPro mówimy o bardzo dużej ilości danych. Warto wspomnieć, że 60 sekund filmu "waży" około 0,5GB. Przekłada się to nie tylko na duże obciążenie procesora, ale też karty graficznej. Może się okazać, że plik przedstawia zbyt duże wymagania dla sprzętu którym obecnie dysponujemy. Nie oznacza to jednak, że nie warto rezygnować z tej rozdzielczości, tym bardziej jeżeli jest wsparta stabilizacją cyfrową, jak w modelu GoPro HERO 6 Black.
Proxy podglądu
W odpowiednim programie jak Adobe Premiere Pro lub Final Cut Pro X, możemy zmniejszyć rozdzielczość obrazu podglądowego na FullHD, co pozwoli na szybki rendering podglądu podczas montażu w czasie rzeczywistym. Oczywiście im większa liczba klatek, tym bardzie wymagający jest materiał, zarówno dla podzespołów, jak i odświeżania monitora na danej rozdzielczości.
Downscalling i zoom
To nic innego jak zmniejszenie rozdzielczości obrazu. Nagrywając domyślnie 4K UltraHD 3840 × 2160 w proporcjach 16:9 możemy zmniejszyć 4-krotnie wielkość obrazu do FullHD. Oznacza to dużo lepszą jakość w porównaniu do surowego materiału FullHD 1080p. Skalowanie w dół to jedno, natomiast możemy też przybliżyć cyfrowo materiał, w przypadku zmniejszenia rozdzielczości obrazu – 4 krotnie.
Wyciąganie stopklatki
Podczas nagrywania w 4K mamy możliwość wyciągnięcia stopklatki, która w przypadku stosunku 16:9 ma rozdzielczość 8MP, a w 4:3 już 12MP (opcja dostępna w HERO 6 Black), co oznacza pełną rozdzielczość matrycy. W przypadku FullHD 1080p stopklatka to tylko 2MP, więc często nie nadaje się do poważniejszej publikacji.
Jak widać, zastosowanie tego typu rozdzielczości jest szersze niż samo nagrywanie materiału video, co przy mniejszych mocach obliczeniowych komputera wcale nie oznacza rezygnowania ze standardu 4K w kamerach GoPro. W zależności od tego, co chcemy uzyskać, gwarantuje też dużo większe możliwości i plastyczność obrazu do obróbki.
Rysiu
proponuję napisać coś więcej o komputerze do składania materiału 4K bo ja się na tym przejechałem i co z tego, że kamera nagrywa, jak mój stary i5 z 8GB RAMu nie dał rady nawet z 2.7K :)