Autoryzowany Sklep GoPro w Polsce

do kasy suma: 0,00 zł

GoProsfera #156 - Edycja filmów z GoPro MAX - poradnik

1
GoProsfera #156 - Edycja filmów z GoPro MAX - poradnik

Wraz z pokazaniem GoPro MAX, producent uczynił znaczy postęp pod kątem edycji video w 360 stopniach, głównie poprzez automatyzację łączenia materiału z dwóch obiektywów oraz znacznie uproszczoną obsługę poprzez aplikację GoPro App. Jak więc edytować filmy sferyczne z GoPro MAX w momencie, gdy poza aplikacją chcemy do tego wykorzystać programy na PC i macOS?

Z racji na zapis całej sfery w jednym pliku na karcie pamięci całość jest znacznie uproszczona. W poprzedzającym modelu GoPro Fusion każdy obiektyw zapisywał „swoją” połowę na oddzielną kartę i wymagało to łączenia poprzez dedykowany program Fusion Studio.

Po zgraniu plików z GoPro MAX można zauważyć, że nie mają one standardowego rozszerzenia jak większość filmów, które znamy: .mp4, .mov, .avi. Rozszerzenie jest typowe dla tej kamery i jest to plik .360 (kodek HEVC). Oznacza to, że zanim będziemy mogli odtworzyć, edytować i udostępniać dalej filmy z kamery GoPro musimy je przekonwertować na standardowy format.


źródło: YouTube, Krzysztof Persona, partner sklepu GoHERO.pl


 

Eksportowanie na Windows 10

Dla komputerów na Windows 10 jest to program MAX Exporter, a dla komputerów na systemie macOS Mojave i nowszych producent przygotował program GoPro Player.

Aby wyeksportować film do rozszerzenia .mp4 lub .mov przez MAX Exporter dla Windows 10 należy:

  • przenieść na dysk plik z rozszerzeniem .360,

  • pobrać i zainstalować ze sklepu Microsoft Store program „MAX Exporter”,

  • przeciągnąć w dolne pole pliki, które chcemy użyć do eksportu,

  • wybrać ścieżkę docelową eksportowanych plików,

  • wybrać kodek (CineForm, HEVC lub H.264),

  • wybrać rozdzielczość (5,6K dla CineForm, 4K dla HEVC i H.264),

  • wybrać lub odznaczyć poziomowanie horyzontu i orientacji wg kompasu,

  • wybrać „Start” i czekać na przekonwertowanie wszystkich plików.

 

UWAGA! Do odtwarzania filmów w kodeku CineForm (5,6K) potrzebny jest program GoPro VR Player (do pobrania ze strony producenta).

UWAGA! Do edycji plików po przekonwertowaniu na HEVC należy pobrać i zainstalować darmowy kodek ze sklepu Microsoft Store.

Wymagania sprzętowe do obsługi programu GoPro MAX Exporter:

  • procesor pozwalający na dekodowanie kodeku HEVC

  • karta graficzna pozwalająca na obsługę kodeku HEVC

  • minimum 6GB wolnej pamięci operacyjnej RAM

W momencie, gdy mamy już wyeksportowane pliki, możemy je w niezmienionej formie udostępniać np. na Vimeo lub YouTube lub edytować w programach do tego przeznaczonych. O ile przycinanie, kolor korekcję i kosmetyczne zmiany można stosować w większości programów w tym darmowego DaVinci Resolve 16 Studio czy również darmowego ShotCut, który wymaga po prostu zainstalowania rozszerzenia.

Bez wątpienia jednak największe możliwości i wykorzystanie pełnego potencjału kamery GoPro MAX daje darmowa wtyczka GoPro FX Reframe dla środowiska Adobe, a mianowicie Adobe Premiere Pro i Adobe After Effects (wspierane są wersje 2018 lub wyżej). Można ją pobrać bezpośrednio ze strony community.gopro.com. Po zainstalowaniu rozszerzenia mamy możliwość tworzenia m.in. płynnych przejść między wycinkami sfery, sterować zakrzywieniem obrazu, poziomowaniem horyzontu oraz innymi parametrami jak przy klasycznym, „prostym” obrazie.

 


 

Parę słów o Adobe Premiere Pro

Po imporcie wyeksportowanych już plików z formatu .360 do .mov nasze filmy w jakości 5.6K (5376x2688) wyświetlane są w formie prostokątnej (Equirectangular), które są płaską reprezentacją nagranej przestrzeni. Jeżeli chodzi o edycję w programie Adobe Premiere Pro z wykorzystaniem pluginu GoPro FX - producent przygotował dla nas dość wygodne rozwiązanie odpowiedniego interpretowania, a następnie manipulowania kadrem i animowania go.

Po utworzeniu nowej sekwencji poprzez przerzucenie surowego materiału .mov lub .mp4 na oś czasu program utworzy sekwencję o natywnych ustawieniach otrzymanego materiału (5.6k w 30/24fps). Aby móc kadrować filmy - należy ustawić sekwencję w jakości FullHD (1920x1080p). Po nałożeniu pluginu GoPro FX na ujęciu pojawia się coś w rodzaju boxów, których pole odpowiada za manipulowanie innymi wartościami. Największy główny prostokąt odpowiada za kierunek, w jakim skierowana jest „kamera”, lewy i prawy prostokąt odpowiadają za rotację naszego ujęcia, górny i dolny prostokąt odpowiada za zoom - wielkość cyfrowego przybliżenia naszego kadru. Narożniki natomiast odpowiadają za profil soczewki - wartość 70 pozwoli nam uzyskać obraz bez tzw. rybiego oka :) Animowanie kadru obrazu może odbywać się poprzez manipulowanie wartościami w ustawieniach pluginu, bądź też poprzez przeciągnie myszki po polu interesującego nas boxa. Aby animować klatki kluczowe (keyframes) musimy uruchomić tę opcję klikając ikonkę stopera przy danej wartości.

UWAGA! Na czas animowania polecam włączyć opcję sync keyframes - opcja ta tworzy klatki kluczowe w miejscach, gdzie edytujemy kadr we wszystkich parametrach - nawet tych w których nic nie zmieniamy - pozwala nam to zachować późniejszą płynność pomiędzy animowanymi punktami. Podczas kadrowania polecamy również wyłączyć opcję Motion Blur, która może dodatkowo obciążać komputery.

 


 

Jak to zrobić na macOS?

Eksport plików na systemie macOS jest odrobinę bardziej rozbudowany, ale wszystko odbywa się w obrębie jednego programu – GoPro Player. Możemy wyeksportować pliki w prosty sposób, otwierając każdy z nich i wybierając w górnym prawym rogu proporcje finalnego obrazu oraz kodek analogicznie jak jest to w wersji na Windows 10.

Różnica jest jednak taka, że wersja na oprogramowanie Microsoft umożliwia tylko eksport filmów sferycznych, a kadrowanie i przejścia odbywają się już w oddzielnym programie (np. omawianym wcześniej Adobe Premiere Pro i After Effects). W przypadku GoPro Player na platformy z jabłkiem w logo, użytkownik ma także możliwość kadrowania, przycinania i wybierania przejść analogicznie jak ma to miejsce na urządzeniach mobilnych. Tak więc prosta postprodukcja jest już możliwa z poziomu tego programu, a w przypadku bardziej zaawansowanych edycji dalej pozostaje środowisko Adobe.

 

 


 

Podsumowanie

Bez wątpienia kamery sferyczne są dość nowym tematem obróbki wideo, szczególnie jeżeli rozpatrywać je pod kątem możliwości zabawy formą przy kadrowaniu do klasycznego obrazu. Wymagają oczywiście trochę większego nakładu sił w kwestii postprodukcji, ale wybaczają znacznie więcej, ponieważ możemy swobodnie edytować materiał – przy kamerach HERO błędy w kadrowaniu na etapie chodzenia z kamerą są ciężkie do zniwelowania i najczęściej trzeba powtarzać ujęcie.

 

Komentarze do wpisu (1)

29 czerwca 2020

Bardzo pomocny artykuł ! Dzięki

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl