Autoryzowany Sklep GoPro w Polsce

wyszukiwarka zaawansowana
do kasy suma: 0,00 zł
Promocje
Zestaw NA FALI
Zestaw NA FALI
2 276,00 zł 2 069,00 zł
szt.
Zestaw WAKACYJNY
Zestaw WAKACYJNY
2 415,00 zł 2 169,00 zł
szt.
Dron DJI Mavic Air Combo
Dron DJI Mavic Air Combo
4 349,00 zł 4 049,00 zł
szt.
DJI Mavic Air
DJI Mavic Air
3 599,00 zł 3 149,00 zł
szt.
Monopod teleskopowy 110cm do GoPro
Monopod teleskopowy 110cm do GoPro
109,00 zł 79,00 zł
Zestaw akcesoriów Fly More Combo do DJI Mavic 2
Zestaw akcesoriów Fly More Combo do DJI Mavic 2
1 699,00 zł 1 599,00 zł
szt.
DJI Ryze Tello Boost Combo
DJI Ryze Tello Boost Combo
689,00 zł 649,00 zł
szt.
Zestaw STARTER
Zestaw STARTER
2 027,00 zł 1 849,00 zł
szt.
DJI Osmo mobile 2
DJI Osmo mobile 2
649,00 zł 519,00 zł
szt.
Ryze Tello (Dron DJI Tello)
Ryze Tello (Dron DJI Tello)
459,00 zł 419,00 zł
szt.
DJI Mavic 2 Zoom
DJI Mavic 2 Zoom
5 379,00 zł 4 999,00 zł
szt.
Kamera GoPro HERO 7 BLACK
Kamera GoPro HERO 7 BLACK
1 799,00 zł 1 699,00 zł
szt.
Produkt dnia
Zestaw MEGA
Zestaw MEGA
3 016,00 zł 2 769,00 zł
szt.
DJI Osmo mobile 2
DJI Osmo mobile 2
649,00 zł 519,00 zł
szt.
Producenci

GoProsfera #76 - podstawowe ustawienia kamery GoPro HERO 7 Black

2
GoProsfera #76 - podstawowe ustawienia kamery GoPro HERO 7 Black

Pomimo, że kamera GoPro HERO 7 Black posiada mnóstwo opcji i ustawień, to jej obsługa jest niezwykle prosta i intuicyjna. Co więcej, GoPro jakiś czas temu przeprowadziło badania wśród użytkowników i ponad 90% nie zmieniło ustawień kamery po wyjściu z pudełka. Dużo osób jednak pyta się, jak ustawić kamerę do nagrywania. W tym wpisie przyjrzymy się, jakie ustawienia kamery są optymalne przy konwencjonalnym użytkowaniu.

Po uruchomieniu nowej kamery GoPro HERO 7 Black naszym oczom ukazuje się samouczek, który często jest pomijany. Gotowa do użytku kamera na głównym ekranie wyświetla najważniejsze informacje, które pozwalają na szybką i czytelną pracę z kamerą.

W górnym lewym rogu: ilość wolnego miejsca na karcie pamięci w zależności od parametrów nagrywania lub robienia zdjęć

Po lewej stronie znajdziemy przycisk do określania długości trwania filmu: 15, 30 sekund i bez limitu

W dolnym lewym rogu: podtryby kamery dla trybów Timelapse, Video
i Photo

W centrum górnego panelu: tryb w jakim znajduje się kamera

W parametrach nagrywania można wybrać:

  • rozdzielczość nagrania (RES)
  • proporcje obrazu (stosunek boków 4:3 lub 16:9)
  • ilość klatek na sekundę (FPS)
  • kąt widzenia (FOV)
  • tryb lowlight (60 FPS lub wyżej)
  • opcje stabilizacji
  • manualny tryb ProTune

 

 

W górnym prawym rogu: procentowy stan naładowania akumulatora

 

 

 

 

 

Czterokrotny zoom cyfrowy dostępny jest w 1080p (FullHD)

 

Dzisiaj skupimy się na panelu do ustawień kamery, a dokładnie na parametrach, które będą potrzebne do nagrywania w trybie video.

Po wejściu mamy do wyboru pięć zakładek:

  • RES/FPS - gdzie wybieramy rozdzielczość i ilość klatek na sekundę, a także proporcje obrazu,
  • FOV - gdzie wybieramy pole widzenia kamery,
  • LowLight - dopasowuje ilość klatek do warunków oświetleniowych,
  • Stabilization - ustawia automatycznie jakość stabilizacji lub pozwala na jej wyłączenie,
  • ProTune - ręczny tryb ustawień kamery - więcej na temat tego trybu tutaj.

 

Rozdzielczość i proporcje obrazu

Rozdzielczość obrazu to nic innego jak wysokość i szerokość klatki, ilość pikseli na nagraniu. W zależności od możliwości sprzętowych najczęściej pracuje się na FullHD lub 4K, zdarza się jednak, że komputer pozwala na montaż wyższej rozdzielczości 2,7K, jednak nie obsługuje płynnie 4K. Wybór rozdzielczości powinien więc być poprzedzony sprawdzeniem, czy możemy płynnie odtworzyć wyższą rozdzielczość. Jeżeli nie, trzeba ustawić mniejszą, np. FullHD (1080p), którą będziemy w stanie otworzyć i zmontować. W górnym prawym rogu znajdziemy także opcję do ustawienia proporcji obrazu - panoramicznego 16:9 lub popularnego kiedyś 4:3. Starszy format sprawdza się tam, gdzie nagrywamy bez pewności, jaki kadr uzyskamy. Dla porównania zastosuję format:

  • FullHD 1920x1440p 4:3
  • FullHD 1920x1080p 16:9

Tak jak widać, szerokość klatki w obu przypadkach wynosi tyle samo - 1920 pikseli. Ujęcia te różnią się wysokością kadru - w 4:3 wynosi 1440p, a w 16:9 1080p. Oznacz to, że nagrywając w proporcjach z wyższą klatką możemy potem nałożyć i wykadrować materiał do 16:9, mając pole manewru góra-dół o 360 pikseli (1440 minus 1080).

Dla ułatwienia poniżej zamieszczam grafikę, jak pokrywają się dwa kadry - 4:3 i 16:9

 

Ilość klatek - FPS (Frames Per Second)

Ilość klatek odpowiada za płynność materiału. W telewizji europejskiej mamy standard PAL (25FPS), a w stanowej i japońskiej NTSC (30 FPS). Jeżeli nagrywamy w wyższych ilościach klatek (np. 50 lub 100 FPS), oznacza to że w póżniejszej postprodukcji możemy zwolnić materiał 2- lub 4-krotnie bez utraty płynności obrazu i nieprzyjemnego klatkowania. Warto jednak pamiętać, że duża ilość klatek w sekundzie to krótki czas ich naświetlenia. Tak więc, jeżeli mamy dużo światła, możemy ustawić wyższą ilość FPS, jednak nagrywając w słabych warunkach, warto zejść na 25 lub 30 FPS, dzięki czemu nagranie będzie jaśniejsze.

Low-light

Kamera GoPro HERO 7 Black umożliwia włączenie lub wyłączenie trybu Low-Light, który automatycznie włącza się w momencie, gdy ustawimy więcej niż 25 lub 30 FPS. Kamera za pomocą procesora obrazu dostosowuje ilość klatek do dynamicznie zmieniających się warunków oświetleniowych - w momencie, w którym wykryje więcej światła ustawi 50, 100 lub 200 FPS, a gdy wykryje mało światła, ustawi 25 FPS. Tak jak w akapicie wyżej wspominałem o ręcznej zmianie ilości klatek, ma to zastosowanie w momencie, gdy pracujemy w stałych warunkach oświetleniowych - lepszych lub gorszych. W momencie, gdy wiemy, że światło może się dynamicznie zmieniać - warto ustawić sobie tryb Low Light, który teraz działa dużo szybciej, niż w starszych wersjach kamer GoPro.

Stabilizacja

Kolejną opcją w parametrach nagrywania są ustawienia stabilizacji. Do wyboru mamy albo automatyczną (dostosowuje się do ilości klatek) lub całkowite wyłączenie. Stabilizacja Hypersmooth działa dobrze gdy ma światło, ale zaczyna się gubić, gdy nagrywamy po ciemku. Dlatego też warto wyłączyć sobie stabilizację, jeżeli przewidujemy używanie kamery w słabych warunkach oświetleniowych.

 

Podsumowanie

Dobrą wiadomością jest to, że kamera większość z tych parametrów ustawia automatycznie lub są one włączone przy pierwszym uruchomieniu kamery. Przy pierwszym odpaleniu kamera ustawiona jest na FullHD 1440p 4:3, 60FPS, włączony Low-Light, włączona stabilizacja Hypersmooth. Jeżeli nie posiadamy komputera do 4K, wystarczy zmienić proporcje na 16:9 (chociaż to i tak kwestia preferencji) i kamera jest od razu gotowa do użytku

Komentarze do wpisu (2)

7 marca 2019

Przy ostatnich zdaniach, na sam początek należy jeszcze zmienić FPS i będzie super ;)

18 kwietnia 2019

Zapomnieliście napisać pare zdań na temat FOV.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl