Autoryzowany Sklep GoPro w Polsce

do kasy suma: 0,00 zł

GoProsfera #46 - kinowy wygląd filmów z GoPro

1

Kamery GoPro z racji wymiarów i jakości obrazu już dawno stały się popularnym narzędziem, które pomaga rejestrować obraz w wielu dziedzinach życia. Coraz częściej natomiast osoby, dla których zakup kamery GoPro to pierwszy kontakt z kinematografią, szukają sposobów, by urozmaicić i uatrakcyjnić obraz nagrany kamerą. Filmy z wakacji nie muszą być więc nudne, a przy odrobinie wysiłku, użyciu kilku sztuczek i akcesoriów można uzyskać materiał najbliżej oddający kinowy charakter filmu. W dzisiejszym wpisie poruszymy ten temat, a mianowicie, jak nadać „cinematic look” nagraniom z kamery GoPro.

Na początek musimy zdawać sobie sprawę z kilku ograniczeń, które GoPro posiada względem większych kamer. Nie możemy więc zapominać, że jest to kamera sportowa. Posiada szeroki kąt nagrywania, zniekształcenie obrazu zwane potocznie „rybim okiem”, a także nie posiada zmiennej głębi ostrości. GoPro nie ma autofokusu, jak i manualnego ostrzenia, ponieważ byłoby to niezwykle trudne do realizacji podczas uprawiania sportów. Z racji tego też charakterystyka obiektywu jest taka, że GoPro punkt ostrości osiąga 40cm od obiektywu i ciągnie się on w nieskończoność.

Z racji wielkości samej kamery wielkość matrycy (nie mylić z rozdzielczością) to 1/2,3”. Jest to matryca niewiele większa od tych, które mamy w smartfonach, więc piksel w słabych warunkach oświetleniowych przekazuje mało informacji o świetle, co w nocy skutkuje ciemnymi i zaszumionymi nagraniami. Co więc w takim razie robić, by materiał można było obejrzeć z przyjemnością? Po tym dość długim wstępie podzielę ten poradnik na trzy części:

USTAWIENIA

1. Możliwie największa rozdzielczość.

Tutaj musisz dobrać ustawienia do możliwości swojego komputera i jego układu graficznego. Najlepszym rozwiązaniem są rozdzielczości wyższe od docelowego 1080p, który najczęściej ląduje po obróbce na portalach typu YouTube, Vimeo czy Dailymotion. Nagrywając w 4K UltraHD lub 2,7K mamy możliwość zeskalowania materiału do FullHD, zapewniając większą szczegółowość, niż nagrywając od razu w 1080p. Więcej na temat skalowania materiału tutaj.

2. Ilość klatek na sekundę

Tutaj najlepiej posługiwać się formatem kinowym – 24FPS i 48FPS. Pozwala on na lekkie rozmycie tła podczas ruchu, jest płynny i przede wszystkim dobrze sprawdza się w przypadku mniejszej ilości światła (24FPS), pozwalając też na zwolnienie materiału (48FPS), gdy mamy do dyspozycji więcej światła. Pozwoli to spowolnić materiał o 50%, co dodaje stabilności ujęciom, a także pozwala ukazać ruch dokładniej, bardziej kinowo.

3. Kąt widzenia

Tutaj trzymamy się sztywno kąta Wide – jest to natywny kąt widzenia soczewki z GoPro. Jeżeli chcemy uzyskać obraz jak najlepszej jakości, by na nim dalej pracować w postprodukcji, nie można zawężać kąta. Tak, wiem, jest medium, jest linear, ale działają one na zasadzie przycięcia obrazu, więc operujemy wycinkiem. Skutkuje to pogorszoną jakością obrazu.

4. Protune

Tryb Protune pozwala ręcznie ustawić kamerę do danych warunków, przez co mamy władzę nad prędkością migawki (o tym za chwilę), balansem bieli, profilem kolorów, ostrością, czułością matrycy. W dużym skrócie do późniejszej zabawy z kolorowaniem materiału najlepiej wybrać profil obrazu Flat (największa rozpiętość dynamiki tonalnej obrazu – ilości informacji kryjących się w cieniach i prześwietleniach), ISO w granicach 100-400, ostrość na Low albo Medium. To tyczy się kinowego wyglądu materiału. W każdych niespecyficznych warunkach Protune dobrze się sprawdzi, dając nam pole do popisu. Warto także nadmienić, że włączenie trybu Protune zwiększa bitrate nagrania, więc w porównaniu do trybu auto w każdej klatce mamy więcej informacji, na których możemy potem pracować. Więcej na temat tego trybu tutaj.

Tak więc przeszliśmy przez podstawowe ustawienia. Teraz by stworzyć taki materiał, trzeba zrobić użytek z kamery i znaleźć powód do nagrywania. Najczęściej są to wakacje, które dają „kopa”, by wyprodukować coś lepszej jakości, przyłożyć się, by zmontować ciekawy materiał. Często też lokalizacja, którą wybraliśmy jest wdzięcznym obiektem do nagrań z racji odmienności od tego, co mamy zazwyczaj za oknem.

NAGRYWANIE

1. Długość nagrań

Materiał nie może być zbyt długi. Zwróć uwagę, że filmowe ujęcia rzadko kiedy trwają powyżej kilkunastu sekund. Dlatego też warto nagrywać takie krótkie urywki, robić duble, opracować do perfekcji, to co chcemy zawrzeć w kadrze. Nagrywanie dużej ilości krótkich klipów to także ułatwienie pracy w postprodukcji, gdy sama miniatura od razu sugeruje co dzieje się na nagraniu. Nie musimy przewijać 30 min nagrania w poszukiwaniu danego, kilkusekundowego urywka. Obecnie kamery GoPro posiadają uruchomienie nagrywania głosem, mają tryb szybkiego uruchamiania, więc to sprawny i wygodny sposób na zapisanie wspomnień.

2.Stabilność ujęć

Ujęcia warto robić jak najstabilniej, do czego idealnie sprawdzają się gimbale. Jeżeli sceny mają być ciut bardziej dynamiczne, warto włączyć stabilizację w kamerze, co ograniczy efekt „galarety” na nagraniu, ale pozwoli uzyskać bardziej naturalny dla chodu skok. Gimbale natomiast to świetne narzędzia do stabilizacji drgań, robienia płynnych najazdów i izolacji ruchu. Jeżeli nie masz profesjonalnej kamery, szyn i urządzeń „cable-cam”, z odrobiną treningu i wprawy możesz uzyskać  podobny efekt z kamery i gimbala. Z własnego doświadczenia świetnymi propozycjami są oryginalny Karma Grip oraz Feyiu-Tech G6, które zapewnią najwyższą jakość stabilizacji.

3.Filtry ND

Ich użycie w kinematografii jest nieocenione. Nie tylko przyciemniają materiał, pozwalając na uniknięcie przykrych przepaleń i nadmiaru ekspozycji, ale także pozwalają na płynną pracę z czasem migawki (o którym wspominałem wyżej). W dużym skrócie - czas migawki to czas trwania jednej klatki w części sekundy. Im jest to większa wartość (np. 1/50 sekundy), tym klatka jest dłużej naświetlona. Pozwala to na uzyskanie rozmycia obrazu na brzegach, co zwiększa efekt prędkości, dodając ten pożądany charakter nagrania. Jednak bez filtra ND ten czas powodowałby prześwietlenie materiału. Krótsze czasy to ciemniejszy materiał,  ale także mniejsze poruszenie obrazu. Dzięki krótkim czasom (np. 1/200 i 1/320 sekundy) możemy zamrozić ruch w stopklatce. To rozwiązanie przydaje się bardziej podczas ujęć sportowych. Z filtrów ND do GoPro polecam Cinema Shutter Pack od Polar Pro. Najwyższej jakości charakterystyka optyczna nie niszczy jakości, a zakładane zamiast osłony obiektywu nie zwiększają ilości warstw refrakcyjnych dla światła.

POSTPRODUKCJA

Obróbka materiału to kluczowy element całej pracy nad materiałem. Surowe nagrania z GoPro będą miały mało wspólnego z obrazkiem, który widzimy na reklamach. Tak więc w Twoich rękach znajduje się część kreatywna, to jak ten obraz będzie wyglądał. W tej części przyjrzymy się zupełnie podstawowym zabiegom, które są niezbędne. Takie rzeczy jak kolorowanie obrazu, jego montaż i sposób przejść między ujęciami to sprawa zupełnie osobista i tutaj moja rola się kończy. Warto jednak przyjrzeć się czterem podstawowym zabiegom, które zaczną formować materiał.

  1. Eliminacja dystorsji

Wyeliminować dystorsję z nagrania możemy w takich programach jak Adobe Premiere Pro, gdzie w opcjach mamy już zapisany charakter obiektywu GoPro (dlatego tak ważne było ustawienie kąta Wide). Dzięki temu bez straty rozdzielczości można „wyprostować” rybie oko do kąta, który znamy z klasycznych kamer czy lustrzanek.

  1. Proporcje obrazu

Filmowy format to nie jest znany z telewizji obraz w proporcjach 16:9, a 18:9 (format zapisu na taśmie 35 mm wykorzystywany do 1970 roku w systemach CinemaScope i wczesnej odmianie Panavision) – czyli znane wszystkim tak dobrze czarne paski na dole i na górze obrazu. Proporcje te pozwalają na zawężenie kadru do punktu, na który chcemy zwrócić uwagę, daje możliwość przycięcia niewygodnych elementów i nadaje 100% kinowy charakter.

  1. LUTy

Tak zwane Look-Up Table to w dużym uproszczeniu matematyczna informacja o tym, jakie proporcje RGB mają być użyte na materiale. Niektórzy traktują LUTy jako narzędzie do ręcznej pracy z kolorowaniem materiału, inni korzystają z gotowych LUTów jak z presetów fotograficznych, które przystosowane w dużej mierze do warunków spełniają swoje zadanie.

  1. Ostrość

Ostrość w kamerze GoPro zawsze była wyróżnikiem na tle tanich kamer, które imitowały GoPro. Dlaczego więc jeżeli jest ona dużo lepsza, warto było wybrać niski lub średni poziom ostrości? Ostrość kamery sportowej to zupełnie inna sprawa, niż ostrzenie przez obiektyw o zmiennej ogniskowej. Tutaj całą robotę robi za nas procesor obrazu. Duży poziom ostrości może w niektórych warunkach odznaczać się powstawaniem artefaktów na krawędziach, co zaburzy immersję nagrań. To jednak wynika z użycia software’u. Najbliższy temu, co zapisuje kamera jest niski poziom ostrości. Warto go ustawić, by nie tracić jakości, a ewentualne ręczne doostrzenie algorytmami odbywa się przez wspomniany wyżej Adobe Premiere Pro lub Final Cut X (dla platform macOS).

 

Tak jak widać, uzyskanie takiego materiału wymaga więcej zaangażowania, niż naciśnięcie przycisku migawki. Wymaga wiedzy, praktyki i cierpliwości. Uważam jednak, że warto z czasem zagłębić się w ręcznych ustawieniach kamery. Wbrew wcześniej wspomnianym ograniczeniom, kamera GoPro posiada ogromny potencjał, który można wykorzystać, by stworzyć materiał, do którego nie tylko wrócimy po czasie, ale także będzie on wyglądał na tyle dobrze, by opublikować to w mediach społecznościowych. Cały ten wpis możesz traktować jako poradnik od A do Z. Jeżeli jednak szukasz czegoś innego, możesz zastosować pojedyncze wskazówki. Nawet, jeżeli to tylko hobby, warto być coraz lepszym i dążyć do momentu, gdy nagrania będą się tworzyć, a nie przydarzać.

Komentarze do wpisu (1)

3 lipca 2019

Napisałeś o Eliminacja dystorsja. Ale nie napisałeś jak to zrobić więc bardzo proszę o wyjaśnienie

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl