Niezależnie w jakich warunkach nagrywamy, czy też robimy zdjęcia kamerą GoPro HERO, odpowiednio dobrane filtry potrafią zdziałać cuda, a także odciążyć nas i nasz budżet czasowy, gdy przyjdzie moment obróbki materiału w postprodukcji. Często jeżeli nawet nie używamy filtrów, o uszy potrafią się obić takie nazwy jak ND, PL, filtr czerwony, magenta itd. Z czym to się je i jak ich używać, by dały najlepsze efekty?
Filtr czerwony
Najczęściej wybierany przez miłośników nurkowania w morskiej wodzie o niebieskim zabarwieniu. Warto pamiętać, że intensywność danego filtra wpływa też na maksymalną głębokość, na której dalej będzie efektywna. Działanie filtra jest bardzo proste – równoważy on dominantę koloru niebieskiego, szczególnie na bliższym planie. Dzięki temu kolory morskiej fauny i flory są naturalniejsze.
Filtr magenta
Działa na analogicznej zasadzie co filtr czerwony, jednak magenta redukuje nam kolor zielony, który możemy spotkać najczęściej w wodzie słodkiej, jeziornej. Warto jednak pamiętać, że woda ta nie jest często aż tak przejrzysta, jak morska, więc efektywność filtra jest dodatkowo ograniczona.
Więcej na temat filtrów do nurkowania znajdziesz w tym wpisie.
Filtr polaryzacyjny
Filtr polaryzacyjny to według niektórych must have. Dlaczego? Filtr polaryzacyjny odpowiednio skierowany do padania promieni słonecznych eliminuje prześwietlenia materiału, odblaski światła od niemetalicznych powierzchni np. tafli wody. Ważną cechą filtra polaryzacyjnego jest podbicie nasycenia, przez co można ładnie wydobyć koloryt wody, nieba lub roślinności. W taki prosty sposób możemy szybko podkręcić materiał, nie tracąc jednocześnie na jakości podczas obróbki i kolorowania materiału w postprodukcji.
Filtry szare (ND)
Są to de facto okulary przeciwsłoneczne do obiektywu. Ograniczają nam ilość światła, które pada na matrycę, dzięki czemu płynnie możemy operować automatyką (ISO, prędkość migawki w przypadku GoPro). Tak samo filtry ND ograniczają nam ilość światła, więc w przypadku bardzo jasnych nagrań lub zdjęć w studiu i w słoneczny dzień nie zaskoczy nas nadmierna ekspozycja. Nie da się zastąpić filtrów ND programem do obróbki zdjęcia. Liczba przy filtrze ND określa nam ilukrotnie mniej światła pada na matrycę (ND8 3-krotnie mniej, ND16 4-krotnie mniej, ND32 5-krotnie mniej itd.)
Jak widać, użycie filtrów wcale nie jest bezzasadne, a często wręcz wymagane w specyficznych warunkach, tak by materiał był atrakcyjny dla oka. Warto także zaznajomić się z tym, jak ustawienia w samej kamerze mogą wzmocnić działanie filtrów. Jeżeli mamy odpowiednie ustawienia, które w innym przypadku po prostu prześwietliłyby materiał, z filtrami ND jesteśmy w stanie pięknie oddać istotę ruchu na zdjęciu (powyżej), dodać tzw. motion-blur lub po prostu rozmycie.
filtron
fajnie wytłumaczone :) zwłaszcza te eNDe
Ukasz
a co byście zaproponowali na Dorna GoPro Karma jak filmuje mocno oszklone budynki od których odbija się światło?
Marek Czechowski
Dlaczego zamiast czytać ludzie wolą spytać? Do tych celów służy polarka Ukasz, choć pod drona lepiej używać serii ND - np 16
Marcel Naczas
Wiem jedno i niestety nie miałem tej wiedzy przed wyjazdem na wakacje - jeśli nurkujesz z GoPro w oceanie/morzu filtr czerwony to must have. Moje wyjazdy bez filtra skończyły się usunięciem nagrań z pod wody bo nic ciekawego nie osiągnąłem.
Tomekp1978
dzięki za podpowiedź w sklepie - myślałem, że polarka musi się obracać jak w aparacie, tymczasem stała na GoPro w Tajlandii dała radę!