Autoryzowany Sklep GoPro w Polsce

do kasy suma: 0,00 zł

GoProsfera #158 - Nowy dron DJI Mavic Air 2 - oficjalnie!

6
GoProsfera #158 - Nowy dron DJI Mavic Air 2 - porcja informacji

Nowy DJI Mavic Air 2 został pokazany na stronie producenta w nocy, zmieniając dość mocno oblicze całej serii składanych dronów. Bez wątpienia jest to znaczące odświeżenie serii Air, którego pierwsza wersja została pokazana na początku 2018 roku. W dniu 28 kwietnia 2020 ukazał się następca, który praktycznie pod każdym względem wprowadza usprawnienia.

Design w DJI Mavic Air 2

To co rzuca się w oczy na samym początku to stylistyka samego wielowirnikowca. Widać, że sam projekt został dopasowany pod kątem designu do mniejszego DJI Mavic Mini oraz większego i cięższego drona – Mavica 2 Pro. Mamy szary korpus ze składanymi ramionami, agresywnie pochylony przód oraz układ wpinania akumulatora z serii Mavic 2. Od spodu nie ma natomiast tworzywa, a czujniki i pasywny radiator odprowadzający ciepło z drona zostały umieszczone w aluminiowym szkielecie. Wykonanie i spasowanie elementów stoi na naprawdę wysokim poziomie, co z pewnością przekłada się także na wytrzymałość drona oraz jego właściwości podczas lotu. DJI Mavic Air pierwszej generacji był dronem, który z poprzednimi i następnymi Mavicami w sumie wspólną miał tylko konstrukcję ze składanymi ramionami. Zarówno wzornictwo, jak i sposób umieszczenia akumulatora był bez wątpienia niestandardowy. Osobiście uważam to za krok w dobrą stronę, ponieważ nowy DJI Mavic Air 2 jest dronem, który może się podobać, zarówno rozpatrując go jako Mavica Mini na sterydach, albo jako mniejszą wersję Mavica 2. 

rozłożony nowy dron DJI Mavic Air 2złożony nowy DJI Mavic Air 2

Waga w DJI Mavic Air 2

Także w materii masy startowej nastąpiły zmiany. Poprzednik ważący 430g był mniejszy (168 × 83 × 49 mm), natomiast kolejna iteracja serii Air ma wymiary 180 × 97 × 84 mm oraz waży 570g. Wzrost wielkości może wydawać się znaczący, ale dalej mamy do czynienia z dronem naprawdę kompaktowym po złożeniu, tym bardziej w kontekście możliwości, jakie oferuje Mavic Air 2. Jak zmiana wagi będzie rozpatrywana w świetle nadchodzących przepisów? Obecnie drony do 600g są traktowane w taki sam sposób, czyli mogą latać 1km od lotnisk, nie są wymagane zgody na lot w terenie zabudowanym, a latanie nad osobami postronnymi może odbywać się w odległości minimum 30 metrów. W przypadku przepisów UE, które wchodzą w życie 1 stycznia 2021 roku (zostały przesunięte o 6 miesięcy w związku z pandemią COVID-19),zarówno Mavic Air, jak i Mavic Air 2 będą należały także do tej samej klasy C1. Jakie są ograniczenia związane z tą klasą?

KLASA C1

  • Masa: do 900g (lub generujące energię kinetyczną uderzenia mniejszą niż 80J)

  • Maksymalna prędkość lotu: <19m/s

  • Ograniczenie wysokości: maks. do 120m nad punktem startu lub jest on wyposażony w system ograniczający wysokość nad poziomem terenu lub nad punktem startu do 120 m lub do wartości wybieranej przez pilota bezzałogowego statku powietrznego

  • Zasilanie: energia elektryczna o napięciu nominalnym nieprzekraczającym 24 V prądu stałego lub równoważnym napięciem prądu naprzemiennego

  • Zdalna identyfikacja: TAK, wymagana

  • Świadomość przestrzenna: TAK, wymagana

  • Oświetlenie: TAK, wymagane

  • Ostrzeżenie o stanie baterii: TAK, wymagane

  • Zastosowanie: we wszystkich podkategoriach Kategorii Otwartej

  • Rejestracja drona: TAK

 

 sensor lotu DJI Mavic Air 2

 

Sensor

Dużymi zmianami w nowym DJI Mavic Air 2 jest także większa matryca, ponieważ wielkość sensora zmieniła się z 1/2,3” na 1/2” CMOS. Powierzchnia większa o 8% przy zachowaniu tej samej rozdzielczości będzie skutkować lepszą jakością video i zdjęć w słabszych warunkach oświetleniowych z racji na większą powierzchnię pikseli, które będą mogły przekazywać więcej informacji o świetle do procesora obrazu. Dodatkowo DJI chwali się zaawansowanym algorytmem odszumiania, co w kluczowy sposób może przyczynić się do poprawy zdjęć wieczornych i nocnych.

 kamera w nowym Mavic Air 2

Filmy

W kategorii nagrywania filmów także zadziały się znaczące zmiany. Nowy Mavic Air 2 oferuje przede wszystkim nagrywanie w 4K w prędkości do 60 klatek na sekundę (Air oferował 4K 30FPS), oraz FullHD 1080p w predkości do 240FPS, gdzie poprzednik oferował 120FPS. Ta zmiana na pewno przypadnie osobom, które nie tylko chcą zwolnić materiał podczas nagrywania dronem ujęć sportowych, ale także takich, którym zwolnienie materiału w 4K pozwala uzyskać jeszcze większą płynność i tzw. „cinematic effect”. Kolejną zmianą jest przepustowość nagrywania. Mavic Air 2 oferuje nawet 120Mbps, co oznacza 20% wzrost ilości informacji względem identycznego nagrania z Mavic Air (100Mbps). Czy jednak większa ilość informacji oznacza jeszcze cięższe pliki? Nie, ponieważ jedną ze znaczących zmian, o ile nie najważniejszą jest zastosowanie nowego kodeku H.265 w miejsce wysłużonego formatu H.264. HEVC (H.265) odznacza się nie tylko o 52% lepszą BEZSTRATNĄ kompresją względem AVC (H.264), ale także pozwala na jeszcze dokładniejszą rejestrację szczegółów na nagraniu, przez co ich rejestracja w ruchu nie powoduje rozmazania i widocznej degradacji jakości poprzez losowe łączenia pikseli w dużych grupach. Więcej na temat różnić między tymi kodekami znajdziesz w naszym wpisie tutaj.

Dodatkowo Mavic Air 2 został wyposażony w funkcję nagrywania filmów w 4K HDR (High Dynamic Range w dużym skrócie oznacza lepszą jakość filmów poprzez rozszerzenie ilości danych między ciemnymi, a jasnymi punktami na nagraniu), a także poklatkowe filmy w rozdzielczości 8K i jest to pierwszy dron tego producenta z taką funkcją.

filmy najwyższej jakości - mavic air 2

Zdjęcia w nowym dronie DJI Mavic Air 2

DJI Mavic Air oferował zdjęcia w formacie JPEG i DNG RAW o rozdzielczości 12 megapikseli. W przypadku nowego modelu mamy do czynienia także z rozdzielczością 12MP w tych samych formatach, jednak kolosalną zmianą jest układ pikseli Quad Bayer, który użytkownicy mogą kojarzyć z flagowych modeli smartfonów, mocno nastawionych na rozwijanie możliwości fotografii mobilnej. Oznacza to, że cztery piksele są zgrupowane w kwadracie i mają ten sam filtr koloru, także wynikowe fotografie z nowego drona DJI mogą mieć rozdzielczość albo 12MP albo aż 48MP. W przypadku zdjęć także mamy możliwość cieszenia się przewagą HDR nad zwykłymi zdjęciami – nie tylko w trybie pojedynczego zdjęcia, ale teraz także panoram, tworząc zupełnie nowe ujęcia w jeszcze lepszej jakości.

 wybitne zdjęcia

Czas lotu

Kolejną drastyczną zmianą między modelami z serii Air jest czas lotu. Poprzednik miał deklarowany czas lotu na poziomie maksymalnie 21 minut, co wynikało ze starszej generacji akumulatorów i w tym wypadku nawet tańszy Mavic Mini był w stanie dłużej utrzymać się w powietrzu. DJI Mavic Air 2 oferuje nawet 34 minuty lotu, co jest bez wątpienia rekordem, jeżeli mówimy o całej serii Mavic (której korzenie sięgają modelu Mavic Pro z 2016 roku). Nowe akumulatory o oznaczeniu PB2 mają pojemność 3500mAh, co przy szybkim ładowaniu nie będzie oznaczało całodziennego oczekiwania na ich naładowanie.

 czas lotu - DJI Mavic Air 2

Głośność

DJI Mavic Air bez wątpienia był konstrukcją przełomową na swoje czasy, ale odznaczał się bardzo dużym poziomem hałasu podczas lotu. Zmiana wirników w następcy oraz samych silników pozwoliły znacząco obniżyć głośność pracy, dzięki czemu Mavic Air 2 jest obecnie jednym z najcichszych dronów komercyjnych na rynku.

 

Nowy kontroler - Mavic Air 2

Duże zmiany zadziały się także pod kątem panelu sterującego. Kontroler RC został zaprojektowany od podstaw i pomimo większych gabarytów odznacza się znacznie lepszą ergonomią. Przede wszystkim mamy uchwyt na smartfona od góry, dzięki czemu nie zakrywamy sobie części wyświetlacza w przypadku konstrukcji bezramkowych, a to kolosalna zmiana dla samego bezpieczeństwa przy podglądzie na żywo. Sam pilot sterowania dronem jest wykonany z szarego tworzywa, analogicznie do samego drona, dobrze leży w dłoniach, a gumowane uchwyty poprawiają komfort użytkowania. Obecnie standardem serii Mavic są wykręcane i chowane joysticki sterowania i nie inaczej jest w DJI Mavic Air 2. Na środku kontrolera mamy przełącznik trybów (Tripod / Normal / Sport), przycisk włączania kontrolera oraz autonomicznego powrotu do domu. Oczywiście nie zabrakło miejsca na pokrętło do sterowania gimbalem oraz przycisk spustu migawki (dla trybu foto i video), po prawej stronie od joysticka znajduje się przycisk zmiany trybu kamery, dzięki czemu całość jest mocno intuicyjna i nie wymaga odrywania wzroku od drona. Kontroler nie ma swojego wyświetlacza tak jak seria Pro, jednak dla początkujących amatorów podniebnej fotografii jest to dobre posunięcie – oddzielny wyświetlacz dubluje informacje z aplikacji i niepotrzebnie odwraca uwagę.

 nowy kontroler - mavic air 2

Transmisja

Nowy kontroler to także nowy system transmisji obrazu na żywo. Zastosowanie OcuSync 2.0 zamiast wzmocnionego Wi-Fi nie tylko zwiększa zasięg transmisji obrazu, ale także znacząco jego stabilność podczas lotu w terenie zabudowanym i maksymalną rozdzielczość przesyłu. Porównując Wi-Fi, a OcuSync 2.0 (który zadebiutował w DJI Mavic 2 Pro), zwiększenie odległości jest nawet 8-10 krotne, a transmisja odbywa się w 1080p zamiast w 720p, dzięki czemu pilot drona ma jeszcze lepsza kontrolę nie tylko nad kadrem, ale także nad środowiskiem w którym się znajduje (niemniej przypominam o lataniu dronem w zasięgu wzroku i kontrolowania położenia drona w przestrzeni, co może uchronić drona przed uszkodzeniem).

 

Inteligentne tryby

Kolejnym usprawnieniem jest wprowadzenie systemu FocusTrack, czyli szeregu trybów, które mają na celu ułatwienie początkującym operatorom pozyskiwanie filmowych ujęć bez ogromnego doświadczenia. Przede wszystkim mamy kolejną, usprawnioną funkcję Active Track 3.0, która zadebiutowała w gimbalach DJI Osmo Mobile i DJI Ronin SC. Póki co żaden dron poza DJI Mavic Air 2 nie ma aż tak zaawansowanego systemu autonomicznego śledzenia. Dodając do tego inteligentne orbitowanie wokół obiektu (Point Of Interest 3.0) oraz Spotlight 2.0 (swobodny lot dronem, gdzie samym Airem 2 kieruje pilot, ale algorytm podąża kamerą za zaznaczonym obiektem) sprawiają, że nawet początkujący mają całkiem pokaźny arsenał funkcji do przekucia swoich wizji na profesjonalny efekt końcowy.

 

Aplikacja

DJI Mavic Air 2 korzysta z aplikacji DJI Fly, która została zaprezentowana w listopadzie 2019 rok przy premierze DJI Mavic Mini. Nie tylko jest ona znacznie bardziej przejrzysta, ale także „lżejsza” dzięki czemu jej stabilność jest znacznie lepsza od wysłużonego DJI Go 4, na którym bazuje DJI Mavic Air pierwszej generacji. Telefon podpinamy kablem do aparatury, uruchamiamy aplikację, uruchamiamy kontroler i drona (w tej kolejności) i całość dosłownie w chwilę jest gotowa do lotu.

 aplikacja mobilna dla nowego mavic air 2

Bezpieczeństwo

Nowy dron posiada także dwa systemy pozwalające na zwiększenie bezpieczeństwa podczas lotu. Oczywiście pozycjonowanie GPS i GLONASS i autonomiczny powrót do domu były już wcześniej zaimplementowane w innych platformach latających od DJI, jednak w przypadku DJI Mavic Air 2 mamy do czynienia dodatkowo z APAS 3.0, czyli modułem, który mapuje teren podczas powrotu do domu, dzięki czemu w przypadku zmiany trajektorii dron jest w stanie płynniej obrać nową ścieżkę zachowując stabilność podczas lotu, a także system AirSense, który informuje operatora o pobliskich lotach załogowych (samoloty i śmigłowce), wydając odpowiednie komunikaty za pomocą głośnika umieszczonego od spodu kontrolera RC. (niestety te ostatnie opcje być może nie trafią na rynek europejski z uwagi na uwarunkowania prawne, lub będą dostępne w droższej wersji).

 

Cena DJI Mavic Air 2

Po przebrnięciu przez listę wszystkich zmian (których jest naprawdę sporo), nasuwa się oczywiście pytanie, ile będzie kosztował DJI Mavic Air 2? Cena DJI Mavic Air 2 w podstawowej wersji to 3999 zł brutto, a rozszerzona do dodatkowe baterie, ładowarkę, śmigła, profesjonalne filtry fotograficzne oraz torbę transportową to dopłata 1000 zł, tak więc koszt Mavic Air 2 Fly More Combo to 4999 zł.

 zestaw nowy dji mavic air 2

Podsumowanie DJI Mavic Air 2

Czy DJI Mavic Air 2 ma być okazję nowym hitem od DJI? Myślę, że tak, ponieważ mimo faktu, że producent konsekwentnie sam podnosi sobie poprzeczkę z każdym nowym dronem, to rzeczywiście spełnia on wszystkie funkcje, nie mając realnej konkurencji na rynku. Sam dron jest dobrze wyceniony, zapewniając świetne parametry zdjęć i filmów w półce cenowej między DJI Mavic Mini i DJI Mavic 2 Pro.

Przygotowaliśmy również syntetyczne, wyczerpujące porównanie nowości od DJI względem tańszego rozwiązania w postaci Mavic Mini (tutaj) oraz droższego produktu, mianowicie Mavica 2 Pro (tutaj) - zapraszamy do lektury.

Komentarze do wpisu (6)

30 kwietnia 2020

Mam takie pytanko. Czy kontroler też ładuje smartfona i na androidzie nie da się tego wyłączyć jak w Air 1? Czy już może nie?

1 maja 2020

Panie Tomaszu jeszcze nie mamy takiej informacji, czy aparatura do DJI Mavic Air 2 będzie ładować podpięty telefon na Androidzie - miejmy nadzieję, że jeśli już - użytkownik będzie miał możliwość wyłączenia tej funkcji.

5 maja 2020

mi się ten dji mavic air 2 podoba, cena ma sens. Mogli dodać tylko te czujniki po bokach i od góry, wtedy byłby komplet, ale taka dzisiaj polityka firm - nie zrobią ideału, żeby zarobić. Tak czy inaczej ja się pewnie skuszę, air 2 ma sens, pzdr

5 maja 2020

no i jest dron dla mnie!

16 maja 2020

Ten dron nie ma certyfikatu C1, bo nie był certyfikowany. Miałem go kupić ale dopóki sprawa ta się nie wyjaśni, to nie zamierzam wydawać 5 tys. zł, by po dwóch latach okresu przejściowego móc używać go w polu z dala od budynków i ludzi. Trochę niepoważne ze strony DJI. Szkoda, bo dron wydaje się być naprawdę ciekawy.

21 maja 2020

On nie tylko nie ma certyfikatu, ale od 1 stycznia trafi do kategorii przejściowej (powyżej 500 g) wg przepisów unijnych. Tylko latanie minimum 50m od ludzi w poziomie! Do tego egzamin w kategorii A2. To nie ma sensu.

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl