Autoryzowany Sklep GoPro w Polsce

do kasy suma: 0,00 zł

GoProsfera #130 - GoPro MAX vs Fusion - porównanie kamer

0
GoProsfera #130 - GoPro MAX i Fusion - porównanie kamer

Przed przystąpieniem do bezpośredniego porównania warto wspomnieć, że Fusion była jedną z pierwszych kamer sferycznych umożliwiających prostą obsługę, połączoną ze stabilizacją obrazu i realnym polem widzenia 360 stopni – bez martwych pól, które często były obecne w ówczesnych kamerach konkurencji. Jednak był to model pokazany w 2017 roku i z racji na szybki rozwój technologii, kiedyś przełomowe rozwiązania zdążyły się zestarzeć. Nowe GoPro MAX jest bezpośrednim następcą Fusion i pomimo odejścia od nazewnictwa, pełnymi garściami czerpie z pierwszej kamery GoPro 360, oferując także znacznie więcej. Jak więc prezentują się obie kamery zestawione obok siebie?

Jakość obrazu

GoPro Fusion korzystał bezpośrednio z dwóch procesorów obrazu Ambarella A9SE – przeniesionych z GoPro HERO 5 Black, oferując maksymalny bitrate nagrań 70Mbps. Nagrywanie filmów odbywało się w rozdzielczości 5,2K w 30FPS, 3K w 60 FPS, a po pewnym czasie kamera uzyskała aktualizację, która zwiększała możliwości nagrywania do 5,6K ale z ograniczeniem do 24FPS czyli formatu kinowego. Nowe GoPro MAX oferuje rozdzielczość 5,6K w 30FPS, 4K w 60FPS, a na swoim pokładzie posiada nowy procesor GP1 i oferuje maksymalny bitrate 78Mbps – jak przekłada się to z teorii na praktykę? Nowszy procesor znacznie lepiej radzi sobie z wyrównywaniem ekspozycji uśrednionej z matrycy, dzięki czemu znacznie ciężej o typowe dla A9SE „przepalenia” w jasnych miejscach np. na niebie. Zwiększa się także szczegółowość nagrań, profil kolorystyczny jest przyjemniejszy i bardziej nasycony w trybie Auto, oczywiście pozwalając na zmianę na płaski profil w opcjach ProTune. Większy bitrate, choć nie zmienia się on drastycznie dostarcza więcej informacji na nagraniu, dzięki czemu nie tylko obraz jest bardziej szczegółowy, ale także daje większe pole manewru w dalszej postprodukcji, ponieważ więcej danych to większe możliwości. Kolejnym ważnym czynnikiem wpływającym na jakość nagrań jest wprowadzenie kodeku H.265, którego brakowało w modelu Fusion. Dzięki nowszej technologii kodowania i kompresji, nie tylko pliki są mniejsze nie tracąc na jakości, ale także podczas ruchu lepiej są kodowane bloki pikseli na matrycy, co skutkuje mniejszą „pikselizacją” nagrań w trakcie ujęć dynamicznych.

 

Zapis materiału

Tak jak wspomniałem we wcześniejszym akapicie, wsparcie kodeku HEVC H.265 daje bardzo duże korzyści pod kątem jakości nagrań. Kolejną zmianą w rodzaju zapisu materiału. Fusion wykorzystywał do tego dwie karty microSD, tak więc żeby cieszyć się materiałem sferycznym poprzez program desktopowy GoPro – Fusion Studio lub Premiere Pro z wtyczką wspierającą VR. Sam program GoPro, mówiąc dość delikatnie był mocno średni, a do obsługi Premiere wymagane jest doświadczenie i wiedza, często zniechęcające początkujących do bardziej zaawansowanej pracy nad materiałem. GoPro najwyraźniej zrozumiało, jak uciążliwe było łączenie materiału, zanim tak realnie można było się nim cieszyć – czy to w formie nagrania sferycznego czy wyprowadzania prostego kadru FullHD 1080p poprzez funkcję OverCapture. W związku z tym do obsługi GoPro MAX wymagana jest tylko jedna karta pamięci. Dzięki temu cały materiał 360 jest już od razu łączony poprzez procesor obrazu. Tak samo działa nagrywanie prostego obrazu w trybie HERO – w rozdzielczościach 1440p i 1080p, obie oferują maksymalnie 60 klatek/s.

 

Komfort obsługi

Oczywiście automatyczne łączenie materiału ułatwia obsługę MAXa, ale na jeszcze lepszą ergonomię przekłada się parę innych czynników:

  • dotykowy ekran LCD w trybie HERO pozwala na podgląd live oraz nagranego materiału,

  • personalizacja skrótów na ekranie,

  • jedna klapka do baterii, slotu microSD i portu ładowania

  • składane zaczepy montażowe w standardzie GoPro.

 

Wszystko to przekłada się nie tylko na szybszy dostęp do nagrań, szybsze nawigowanie po kamerze i prostszą obsługę. Dzięki temu kamera MAX pełni rolę nie tylko kamery sferycznej, ale także sportowej i vlogerskiej – przedni ekran w trybie HERO pełni rolę ekranu podglądowego, a świetnej jakości mikrofony kierunkowe zapewniają dźwięk spokojnie nadający się do nagrywania komentarza nawet podczas vlogowania w głośniejszych miejscach.

 

Dźwięk

Właśnie jakość audio, to kolejna rzecz, która wyróżnia GoPro MAX względem Fusion. Tam na górze obudowy były umieszczone 4 mikrofony nagrywające dźwięk stereo 360 stopni jednak w płaskim paśmie. Sześć mikrofonów w GoPro MAX pozwalają nie tylko na rejestrację dźwięku przestrzennego, ale także dwa z nich pełnią rolę mikrofonów kierunkowych, które mają bez problemu stanąć w szranki z zewnętrznymi mikrofonami typu shotgun. Obecność trybu ProTune do nagrywania oznacza także możliwość zapisu nieskompresowanej ścieżki audio jako oddzielny plik .wav, co daje większe pole manewru podczas mixu i masteringu w postprodukcji.

 

Funkcjonalność

Nowa kamera to nie tylko nowe podzespoły, ale także lepsza stabilizacja (o ile obecnie nie najlepsza na rynku), nowe tryby i funkcje. Oprócz znanych trybów foto i video, MAX oferuje zdjęcia PowerPano o polu widzenia 270 stopni, bez przeciągania kamery w płaszczyźnie, ponieważ kamera automatycznie zapisuje fragment sfery. Nowością względem poprzednika jest tryb MAX Timewarp, który nie tylko pozwala na stabilizację przyśpieszonych nagrań, ale także możliwość swobodnego „wędrowania kadrem” po sferze, niezależnie od tego jak jest skierowana kamera. Ważnym elementem specyfikacji GoPro MAX jest nowy, autorski kąt widzenia MAX SuperView – oferujący najszersze pole widzenia z jednej soczewki na rynku kamer sportowych.

Podsumowanie

Oczywiście kamery te różnią się między sobą, ale warto pamiętać, jak zmieniała się droga kamer 360 od GoPro. Fusion była bez wątpienia kamerą dodatkową – często pojawiającą się w arsenale osób, które wcześniej korzystały z kamer HERO i chciały spróbować nowego rodzaju nagrywania. Mimo funkcji OverCapture w FullHD trzeba jednak było przygotować się sprzętowo na znacznie wyższe rozdzielczości pokroju 5,2K i 5,6K. Bardziej wymagająca obróbka i składanie materiału wymuszało często użycie drugiej kamery. MAX zgrabnie łączy cechy kamery sferycznej i wszystkie korzyści z tym związane. Dodatkowo znacznie prostszy system nagrywania prostego obrazu z jednej soczewki plus funkcjonalności vlogerskie sprawiają, że jest to jedna z najbardziej uniwersalnych kamer na rynku, a same kompromisy są prawie niewyczuwalne. Oczywiście, jeżeli potrzebujesz większej ilości klatek lub prostego obrazu w 4K – do wyboru pozostaje także klasyczna kamera sportowa HERO 8 Black.

 

Komentarze do wpisu (0)

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl